Body Control modul är placerad innanför facket på passagerarsidan.

Börjar bilens elektronik fungera lite som den vill, elrutorna går inte upp eller ner samtidigt som displayen på radion inte lyser och strålkastarna inte tänds automatiskt – bara för att fungera igen efter ett tag och sedan lägga av på nytt. Då är det sannolikt att ”Integrated Body Control Module” spökar.

Redan tidigare ägare till vår Camaro hade dessa problem och förutseende nog handlat en ny Body Control Module som vi fick med vid bilköpet. Men den som inte vill köpa en ny modul kan laga den istället. Lösningen är att löda om fem infästningar till ett relä på boxens kretskort.

Lätt att komma åt – svår att få loss

På vår Camaro 1997 sitter modulen bakom handskfacket på passagerarsidan. För att komma åt modulen behöver handskfack, plastdelen under handskfacket och plastpanelen (sparkpanel) nederst till höger skruvas loss. Något som är lätt att göra. Underpanelen är fastsatt med två plastpluggar, vrid dem ett kvartsvarv och försök att lirka ut dem, så går det att använda igen. Koppla för säkerhets skull bort batteriets minuspol innan du fortsätter arbetet.

Modulen uttagen. Den går nu lätt att öppna genom att böja ut byglarna på sidorna.

Nu syns modulen tydligt men det knepiga är att lirka loss den ifrån plasthållaren. Den ska tryckas lite framåt och sedan dras nedåt. Eftersom det är trångt mot fläkten får man försöka böja hållaren bakåt en del samtidigt som modulen dras kraftigt nedåt. Väl borttagen kan du koppla ifrån de tre kontakterna på modulen. Ska du beställa en ny måste du tänka på att det finns olika moduler och det är viktigt att du beställer rätt till din bil (se numret på den vita etiketten), till exempel finns det en modul för bilar med fjärrlås och en annan utan. Den nya modulen kommer med grundinställningarna förprogrammerade. Efter att du monterat tillbaka allt i omvänd ordning ska du därför kontrollera att motorn startar och programmera om fjärrkontrollerna (se separat artikel). Startar inte bilen som den ska kan du prova med att vrida tändningsnyckeln tio gånger mellan av och tändningsläget (innan motorn startar).

Body control modulens kretskort. Notera den röda markerings som visar lödningarna som är dåliga och orsakar problemet.

Lödning lagar modulen

Vill du istället för att köpa ny modul laga den du har är det dags att plocka fram lödkolven. Öppna modulen (sitter med två plastspännen i ovankant) och ta ut kretskortet. Titta noga på de fem inringade lödningarna med förstoringsglas eller uppförstorat i en skanner. Förmodligen kommer du att se att någon av lödningarna har släppt och ser ut som den uppförstorade infällda bilden – som om tennet spruckit runt benet. Löda om dessa fem ben och modulen bör fungera igen.

Läs nästa avsnitt