Vad skulle du göra om du plötsligt blev mångmiljonär? Kanske hade du gjort som Rick Treworgy i Florida. Han startade ett eget bilmuseum. Bilarna är sådana som han själv gillar – alla är GM med Camaro och Corvette i majoritet.
Förmodligen skulle du passera förbi den lilla staden Punta Gorda på Floridas västkust utan att ens ha reflekterat över att du varit där. Om det inte varit för en enda sak – en av USA:s och kanske världens största muskelbilsamlingar.
Som barn var leksaksbilar en viktig del i Rick Treworgys uppväxt och som de flesta grabbar i Amerika tog han körkort när han var 16 år. Året var 1965 och den perfekta tiden om man är intresserad av muskelbilar. GM lanserade Pontiac GTO, Chevelle SS och Oldsmobile 442, för att nämna några, och för att inte tala om alla häftiga Camaros som ZL1, Copo och Yenko som såg dagens ljus i slutet av 60-talet.
Rick hängde i bilfirmornas utställningshallar och drömde. Tänk att få äga åtminstone en sådan bil, önskade han. Som student med tom plånbok fick Rick istället nöja sig med att köpa tio år gamla chevor från 1955-57. Inte illa det heller, men inget mot en fabrikstrimmad muskelbil.
Under studierna började Rick att köpa och sälja en och annan bil. Intresset för bilarna mest ekonomiskt. Köpa billigt, renovera, sälja och tjäna en slant. Pengar som investerades i fler bilar, som såldes och blev en inkomst till ännu fler bilar. Så småningom började han fokusera på GM-bilar och Chevrolet i synnerhet med extra förkärlek till Camaro.
Idag 40 år och 200 bilar senare
Rick fick med tiden allt svårare att sälja sina gamla bilar eftersom han insåg att alla hade sin egen personlighet och historia. Han började istället samla dem på hög. Efter 40 år fick samlingen inte plats hemma längre. Över 200 bilar från 50- till början av 70-talets muskelbilar kräver en del yta.
Enligt rykten hade Rick som ung ärvt stora landområden utanför Miami. Träskmarken hade inte något värde så arvet föll ur minnet. Ända till när staden flera år senare hysteriskt började expandera och var i desperat behov av mark.
Rick sålde och blev mångmiljonär. Pengarna blev grunden till det muskelbilsmuseum han drömt om som barn. Han hittade en övergiven butik i Punta Gorda och köpte den rakt av från världens största återförsäljare, Wal-Mart. Muscle Car City hade sett dagens ljus.
Sällsynta samlarmodeller
När jag träffar Rick på sitt kontor i utställningshallen sitter han halvsovande lätt bakåtlutad i sin gamla gungstol som en sheriff från en klassisk westernfilm. På frågan om vilken bil som är hans egen favorit blir svaret svävande. Och det är klart, det är inte lätt att välja en bland alla sköna juveler. Praktiskt taget alla Camaros och övriga muskelbilar är rariteter och utrustade med manuella växellådor och big-block-motorer. Bland Camarobilarna finns det mesta du kan önska dig som COPO, Yenko, Baldwin-Motion och givetvis flera Indys och Z28:or. De flesta av bilarna har sin egen intressant historia.
– Målet är att hålla museet levande även efter att jag är borta, för att ge framtida ungdomar en möjlighet att se och röra sanna muskelbilar. Kanske kan det inspirera dem att samla några egna, säger Rick.
Flera bilar i samlingen är i orört originalskick och hela tiden utökas samlingen så att återvändande besökare aldrig blir uttråkade. En bedrift med tanke på att de klassiska bilarna spänner över 80 år av märken och modeller. Ricks dröm är att när det blir dags kunna lämna sitt arv vidare till kommande Treworgy-generationer.