Parkeringsbromsen på Camaro 1997 är en svag punkt som besiktningen ofta har synpunkter på och menar att bromsverkan är för dålig.
Trots att du drar den så högt upp som det går blir inte bakhjulen tillräckligt låsta. Förklaringen är konstruktionen i sig. Tre vajrar sammankopplade med handbromsen i ena änden och två bromsok med små ”klackar” som med tiden slits tillsammans med rostig självjustering är ofta förklaringen.
Vi började med att beställa renoverade ok och nya vajrar från USA. En pålitlig leverantör som vi ofta använder är Rockauto. Förutom bra service har Rockauto det mesta i lager och kan skicka inom någon dag. Adressen är www.rockauto.com. Värt att tänka på är att företaget skickar från olika lager så beställer du flera delar kan de komma i olika paket, vilket innebär att PostNord tar betalt för varje paket. När delarna kom visade det sig att det finns två modeller av vajrar att välja mellan men som har olika längd – givetvis hade vi valt fel sort. Ett mejl och väntan på ny vajer, som anlände några dagar senare utan extra kostnad.
Under tiden vi väntade på paketet togs de gamla delarna bort. För att komma åt handbromsens delar i bilen måste du ta bort konsolen. Den sitter med några skruvar och bultar. Var extra försiktig så du inte skadar handbromsens vinyl på handtaget när du ska lyfta ur konsolen, eftersom det är rejält trångt att få av konsolen från spaken. Under konsolen hittar du bland annat kugghjulet och dess delar som automatiskt justerar vajern. Du kan se vajern i nederkant på bilden. Vajern går ner under bilen och vidare till vajrarna till bromsoken. Som du kan se på bilden är det vanligt att självjusteringen är rejält rostigt. Rengör och smörj upp så allting går smidigt igen.
Nästa steg är att lossa wirarna under bilen. På bromsoken kan du se den lilla klack som vajern är påhakad på. En väldigt enkel konstruktion och det enda som gör att bromsklossarna spänner åt på skivorna. Vi började med att byta bromsoken eftersom det sas att de ofta blir slitna, men på vår bil gjorde det ingen skillnad utan sannolikt var det vajrarna som hade börjat slaka. Det behövs inte många millimeter för att handbromsen inte ska ta.
Efter att vi bytt bromsok, vajrar och smörjt upp den automatiska justeringen fungerade allt igen, även om vi ibland får dra tre-fyra gånger i handbromsen för att bromsarna ska spännas åt ordentligen.