I väntan på besked ifrån Transportstyrelsens ursprungskontroll passar vi på att titta närmre på bilen och förbereder för registreringsbesiktning.
Vår bil har rullat 24 000 mil och dragit på sig en del slitage men är ändå förvånansvärt välbevarad – kanske för den stått garagerad de senaste sex åren. Förutom att cabrioleten behöver bytas, kan vi under vår resa från England höra ett gnisslande ljud ifrån bakvagnen. Det är vanligt att bilar som rullat långt eller stått still länge får torkade gummibussningar. Förmodligen är det i vårt fall samma sak, att gummibussningarna behöver bytas. Något som vi redan innan köpet varit inställda på att göra.
En Camaro med slitna delar gör inte rätt för sig och därför är det klokt att byta slitdelar i fram- och bakvagn – som bussningar, dämpare och fjädrar. Andra saker vi noterat är ett visst vibrerande i bilen vid såväl låg fart som landsvägskörning, kan vara något med drivlinan eller däcken. Inredningen i bilen är vitt skinn (tillval). Förarsätet hade en del slitage och även passagerarstolen hade bättringsmålats av tidigare ägare. Glädjande nog är flertalet originaldelar kvar och fungerar, vilket är trevligt med tanke på att detta är en framtida samlarbil. Kommande veckor inleds felsökning och konvertering för svenska regler.
Inför registeringsbesiktningen
Efter att bilen är godkänd i ursprungskontrollen av Transportstyrelsen kan vi boka tid för registreringsbesiktning. För att vår Camaro, som inte tidigare varit registrerat i EU, ska bli godkänd krävs det en del anpassning.
- Sidoblinkers i framskärmarna (f o m 1986). Dessa ska vara E-märkt och ha siffran 5 i glasen samt synas fem grader bakåt. Att borra hål i skärmarna känns inte så kul på en originalbil. En del gör provisoriska lösningar för besiktningen men detta är inte lagligt och risken är att en sådan montering blir underkänd. Efter lite letande hittar vi på Biltema små diodlampor för ändamålet (art 42-412). Fördelen med dessa diodlampor är att de inte bygger ut undertill (6 mm hål för kabeln). Dioderna innebär låg energiförbrukning och fördelen att det inte belastar bilens varningssystem för belysningen.Vi monterade först dessa bara för att konstatera att de såg klumpiga ut eftersom de byggde ut 2 cm. Det fick istället bli en smäckrare modell ifrån Peugot som blev snyggt.
- Parkeringsljus fram får inte vara orange, som det är original i USA, utan måste vara vitt eller gult. Vi hittar nya vita glas på Blocket (går att köpa ifrån USA också). Nackdelen är att dessa inte är E-märkta med fristående A men tills vidare får vi använda denna lösning eftersom vi inte lyckas hitta godkända glas. Då vår bil har separata lampor för blinkers byter vi de klara lamporna mot gula och monterar klara lampor för parkeringsljuset. Det knepiga med att byta parkeringsglasen fram på Camaro 1993-2002 är att få dessa på plats. På webben tipsas om att det är enklast att demontera hela plastfronten.
- Bullerintyg (f o m 1996) kan beställas av till exempel DEKA www.registreradinbil.nu och kostade 2700 kronor. Tänk på att det är viktigt att uppge rätt chassinummer.
- Chassinummer stämplat i ex fjädertorn höger fram. Ska vara 7 mm teckenhöjd. Ett tips är att du skriver ut ett papper på skrivaren med tecknen och tejpar fast på tornet, då är det lättat att med körnare att knacka in tecknen i punktform. Annars kan du lämna bort jobbet och få det professionellt ingraverat vilket ser snyggare ut.
- Orange sidomarkering bak. Ursprungligen är dessa röda. Det råder två skolor på Bilprovningen om USA-bilar kan godkännas eller inte med röd sidomarkering. För att slippa diskussionen vid besiktningen är det enklast att bara koppla ur glödlamporna. Eftersom det finns sidomarkeringslampor i klarglas till Camaro byte vi ut de originalröda glasen mot klara och sätta dit orange lampor, vilket blev smälte in snyggt mot den vita lacken.
- Orange blinkers bak är standard på Camaro från och med 1997, så det behöver vi inte byta.