Harri Greschner är specialiserad på amerikanska växellådor.

I Camaron sitter en sällsynt borg-Wanter T-56 sexväxlad manuell låda. Endast ett fåtal Camaros utrustades med denna men den som kört en Camaro med manuell låda vet att det ger en helt annan körupplevelse än automat. Tillsammans med en V8 gör det att Camaron får en härlig sportbilskänsla.

T-56-lådan har använts i ett i åtskilliga bilmodeller från General Motors, Dodge, och Ford. Ursprungligen konstruerades och byggdes den av Borg-Warner för Dodge Viper, senare användes den av GM från 1992 för 90-talets LT1-motor och senare motorer. Från 1998 byggdes lådan av Tremec, men ingenting förändrats tekniskt. Förutom att växellådan är sexväxlad är den känd för att klara av kraftfulla motorer.

Harri tipsar om den här webbmanualen på www.rsgear.com

Lådan i vår Camaro fungerar felfritt men vis av tidigare bilrenoveringar är det klokt att samtidigt som motorn är urmonterad även kontrollera växellådan för att se om drev eller något annat är slitet och behöver bytas ut. Ska du göra jobbet själv är det smart att skaffa litteratur. På webbplatsen www.rsgear.com finns många bra artiklar och sprängskisser.

 

Camarons 6-växlade T56-låda före demontering.

Vi börjar med att lyfta på locket.

Axel och drivning börjar synas.