Body Control modul är placerad innanför facket på passagerarsidan.

Strular elektroniken är det sannolikt Integrated Body Control Modul som har släppt i lödningarna.

Under våra körningar med Camaron den första tiden kunde vi konstatera att bilen ibland uppförde sig lite konstigt. Ibland gick inte rutorna ner eller upp, ibland var det det något annat elektriskt fel. Tydligen hade även tidigare ägare till vår Camaro haft dessa problem och förutseende nog handlat en ny IBCM-modul som vi fick med vid bilköpet. Tänk på om du behöver köpa en ny IBCM att du köper en likadan med samma uppgifter på den vita etiketten på boxen eftersom det finns varianter med olika funktioner. Den som inte vill köpa en ny modul kan laga den istället. Lösningen är att löda om fem infästningar till ett relä på boxens kretskort.

Börjar bilens elektronik fungera lite som den vill, elrutorna går inte upp eller ner samtidigt som displayen på radion inte lyser och strålkastarna inte tänds automatiskt – bara för att fungera igen efter ett tag och sedan lägga av på nytt. Då är det sannolikt att ”Integrated Body Control Module” spökar.

”Integrated Body Control Module” (IBCM), eller integrerad karosskontrollmodul på svenska, är en central elektronisk enhet i ett fordon som har till uppgift att övervaka och kontrollera olika funktioner som är relaterade till fordonets kaross och komfortsystem. Den fungerar som ett nav för att samla in signaler från olika sensorer och kontrollerar sedan olika elektroniska komponenter i bilen. Några av de huvudsakliga funktionerna för en IBCM är Ljuskontroll: Styrning av fordonets belysningssystem, inklusive strålkastare, bakljus, blinkers, och interiörbelysning. Dörr- och låssystem: Hanterar låsning och upplåsning av dörrar, kontroll av fönsterhissar, och speglar. Vindrutetorkare och spolare: Kontrollerar hastighet och funktion av vindrutetorkarna samt spolsystemet för vindrutan. Alarm och stöldskydd: Övervakar säkerhetssystemet och kan aktivera larm vid försök till inbrott eller stöld. Klimatkontroll: Reglerar luftkonditionering, värme och ventilationssystem, inklusive sätesvärmare och avfrostare. Kommunikation med andra system: IBCM kan kommunicera med andra kontrollmoduler i fordonet via ett nätverkssystem, vanligtvis via CAN-buss (Controller Area Network). Detta gör att modulen kan samverka med motorstyrningssystemet, transmissionen, och andra kritiska system i fordonet. Felövervakning och diagnostik: Kontrollerar och lagrar felkoder för komponenter som är kopplade till modulen, vilket underlättar felsökning vid service.

Lätt att komma åt – svår att få loss

På vår Camaro 1997 sitter modulen bakom instrumentbrädans fack på passagerarsidan. För att komma åt modulen behöver du skruva loss facket, plastdelen under och plastpanelen (sparkpanelen) nederst till höger. Något som är lätt att göra. Underpanelen är fastsatt med två plastpluggar, vrid dem ett kvartsvarv och försök att lirka ut dem, så går de att använda igen. Koppla för säkerhets skull bort batteriets minuspol innan du fortsätter arbetet.

Modulen uttagen. Den går nu lätt att öppna genom att böja ut byglarna på sidorna.

Nu syns modulen tydligt men det knepiga är att lirka loss den ifrån plasthållaren. Den ska tryckas lite framåt och sedan dras nedåt. Eftersom det är trångt mot fläkten får man försöka böja hållaren bakåt en del samtidigt som modulen dras kraftigt nedåt. Väl demonterad kan du koppla bort de tre kontakterna på modulen. Ska du beställa en ny måste du tänka på att det finns olika moduler och det är viktigt att du beställer rätt till din bil (se numret på den vita etiketten), till exempel finns det en modul för bilar med fjärrlås och en annan utan.

Den nya modulen kommer med grundinställningarna förprogrammerade. Efter att du monterat tillbaka allt i omvänd ordning ska du därför kontrollera att motorn startar och programmera om fjärrkontrollerna (se separat artikel). Startar inte bilen som den ska kan du prova med att vrida tändningsnyckeln tio gånger mellan av och tändningsläget (innan motorn startar).

Body control modulens kretskort. Notera den röda markerings som visar lödningarna som är dåliga och orsakar problemet.

Lödning lagar modulen

Vill du istället laga modulen är det dags att plocka fram lödkolven. Öppna modulen (sitter med två plastspännen i ovankant) och ta ut kretskortet. Titta noga på de på bilden fem inringade lödningarna med förstoringsglas eller uppförstorat i ett mobilfoto. Förmodligen kommer du att se att någon av lödningarna har släppt och ser ut som på bilden ovan (förstora genom att klicka på bilden), tennet har spruckit runt benet. Löda om de fem benen och modulen fungerar igen.

Läs nästa avsnitt