Top n trim i Helsingborg är proffs på cabrioleter och inredningar.

Kaliforniavädret har slitit hårt på cabben. Top n Trim i Helsingborg monterar en ny cabriolet med nytt innertak och bakruta.

Många års sol i Kalifornien har nött på bilens cabriolet som fått flera sprickor och släppt i sömmarna. Fuktlukt och spår efter tidigare ägares provisoriska tätningar var andra problem. Hög tid att montera ny cab, bakruta och innertak.

Att köpa ett billigt tygtak och montera själv är något som Magnus på Top n Trim höjer ett varnande finger för, och han vet efter att talat med många förtvivlade bilägare.

– Förutom dålig passform är kvalitén ibland usel, säger Magnus och visar ett tygprov som går att riva sönder som papper.

När bilägarna slutligen ger upp och kommer till Top n Trim är det för sent eftersom firman inte monterar annat än det de själva importerar och vet håller högsta klass. Bättre att lämna jobbet till Top n Trim från början alltså. Firman är dessutom en av få sadelmakare där två av de tre ägarna har mästarbrev i yrket.

Eftersom vi eftersträvar originalutseende på vår Camaro gäller en motsvarande cab som original i vitt vinyl. Den som inte har originalkrav kan välja exklusivare i tyg. Vid bytet är det klokt att också byta bakruta och innertak. Eftersom bakrutan är gjuten i cabben går det inte att återanvända den gamla rutan.

Den gamla cabben hade sett sina bästa dagar. Sprickor, revor och provisoriska lagningar fanns det gott om.

Arbetet steg för steg

Demonteringen börjar med att hissa upp cabben halvvägs och lossa skruvar mm.

1. Bytet börjar med att vi hissar upp cabben en bit för att slacka på tak och band.Vi börjar med att montera bort alla skruvar och bultar som håller taket på plats i ramen.

Skär upp cabben för att komma åt.

2. För att spara tid skärs det hål i cabben för att lättare komma åt på vissa ställen. Ska du montera själv är ett tips att du istället monterar av cabben hel, så du vet hur allt sedan ska montera på plats igen. Det tar visserligen längre tid men är värt besväret. Kamera för att dokumentera alla steg är också bra att ha.

Demontering av innertaket.

3. När den gamla cabben är borta är det dags att montera av innertaket och att kontrollera  takställningen. Ibland kan ställningarna vara rejält rostiga, ha slitna fjädrar och läckande cabpump. Vår bil var OK.

Taket avmonterat.

4. Taket sänks på plats men utan att spännas fast, så vi kan komma åt bakrutan som sitter gjuten i en eget vinylstycke. Notera kartongen för att taket inte ska ligga emot utan slacka lite samt täcket på huven för att lägga upp alla delar på huven allt eftersom de monteras av.

Gamla bakrutan. Inte mycket till tätning här inte.

5. Den gamla bakrutan och vinylstycket monteras bort. Ett vanligt problem är läckage mellan rutan och tyget, ibland så stort att man kan få igenom hela handen. Ny fräsch bakruta med nytt tyg och vinyl känns som ett måste när man ändå byter cab.

Stansning av hål för bakdelen av cabrioleten. Den gamla används som mall.

6. Hål behöver stansas för att bultarna i karossen ska passa in, använd den gamla delen som mall. Cabben klamras fast vid ramen och monteras sedan med wire som håller den på plats i ovankant. Därefter skruvas bakstycket fast i karossen genom hålen som vi stansade innan.

Banden klamras fast i ramen.

7. Banden mellan ramarna på cabställningen ses över och byts ut vid behov. Banden klamras fast i ramen.

8. Nya vinyltaket. Tänk på att du får vad du betalar för. Billigt ger ofta sämre kvalité. Bättre att lägga till en slant och få en cab med bra kvalité och passform. Den ska ju sitta på bilen i många år.

9. Montering sker i omvänd ordning.

Läs nästa artikel