2002 Chevrolet Camaro 35th Anniversary Edition SS Convertible och Coupe.

Här hittar du fakta om alla årsmodellerna för fjärde generation.

1993 Fjärde generationens Camaro lanseras. För att hylla den nya modellen väljs Camaro till Pace Car. Två modeller erbjuds, standard och Z28. En variant som också byggs är en polisversion som saknar Z28-märkningar men är en sådan. Motorerna är V6-motor på 160 hk, Z28 har nya LT1-motorn på 275 hk. Detta år tillverkas inte några cabbar.

1994 Nytt bränsleinsprutningssystem. För att klara amerikanska kraven på bränsleförbrukning och avgasrening har GM infört CAGS på alla 6-växlade bilar, vilket innebär att vid lugn körning tvingas föraren växla direkt från första till fjärde växel. En ny fyrstegsautomat lanseras som är helt elektroniskt styrd. I mars introduceras cabben igen.

1995 Vid halva modellåret introduceras en ny V6-motor, Buick 3800 Series II på 200 hk. Antispinn kan beställas för första gången. 1LE-paketet beställs i små serier till Z28.

1996 SS-modellen är tillbaka (för första gången sedan 1972) och som både coupe och cab i form av ett extra tillval för Z28. Camaro RS uppstår (senast tillverkad 1992), i praktiken är RS en standard med sidokjolar och spoilers samt RS-emblem. OBD-II ECM introduceras för att diagnostisera motorproblem på ett effektivare sätt.

1997 Firas Camarons 30-års jubileum med ett unikt tillval på Z28, RPO Z4C ”30th Anniversary Package”. Paketet är i huvudsak en vit lackering med två breda orange ränder över motorhuv, tak och baklucka. Ny instrumentbräda i lite annat format och omflyttade mätare är andra nyheter. En ny Monsoon-stereo med sex högtalare ersätter Bose. Bakljusen blir trefärgade med yttre halvan röd och den inre halvan vit och orange. DRL (Daytime Running Lamps) blir standard och innebär att när tändningen slås på tänds parkeringsljusen automatiskt.

1998 ändras grillen till att mer likna Camaro 1970-73. Framskärmar, motorhuv, strålkastare, dimljus och grill får därför nytt utseende. Andra nyheter är ABS-systemet från Bosch. RS-modellen är borta och ersatt med ”Sport Appearance Package” som består av sidokjolar och extra spoilers. Nytt för årsmodellen är att GM exporterar Camaro till Europa igen för första gången sedan 1989. På motorsidan heter nyheten LS1 och är en V8 helt i aluminium.

1999 Elektronisk gaspedal (standard tidigare på Z28), varningslampa för oljebyte, antispinn som tillval liksom Torsen diff är denna årsmodells nyheter. T-topen har genom hela fjärde generationen varit ett populärt tillval och hade ökat för varje årsmodell, 1999 är 63 procent av alla coupéer utrustade med t-top.

2000 förnyas Inredningen något, ratten är klädd med läder och kontrollfunktioner för radion. Fästpunkter i baksätet för barnstolar och nya avgasreningskrav är andra nyheter. 1LE-paketet är borta. Ett företag vid namn GMMG dyker upp och har specialiserat sig på att preparera nya GM bilar. Först ut att använda deras tjänster är Berger Chevrolet, som firar 75-årsjubileum och låter GMMG modifiera SS Camaros och utrusta dem med särskilda 75th Anniversary paket.

2001 Tillverkas bara 29 009 bilar eftersom GM upphörde med tillverkningen redan i maj 2001. Orsaken var att starta tidigt med 2002 års modell för att redan i slutet av juni presentera den Camaro som ska representera 35- års jubileet.

2002 Sista året för tillverkningen av Camaro för en tid och 35-års jubileum. 35-års jubileet firas med ett speciell ”35th Anniversary Package” på SS-modellen (se bilden överst). Tillverkningen av Camaro upphör den 28 augusti 2002.

Läs nästa avsnitt