Fakta om andra generationens Camaro 1970 – 1981

1970 lanserades andra generation som tillverkades fram till 1981 med endast mindre förändringar. Konstruktionsarbetet hade dragit ut på tiden, och modellen började inte tillverkas förrän i februari 1970 vilket innebar att 1969-års modell såldes som 1970 och nya generationen kom att kallas 1970 1/2. nya modellen hade fått en mer strömlinjeformad design, typ fastback, och fanns enbart som kupé. Inga cabrioleter såldes under hela generation två. RS-, SS- och Z28-tillvalen fanns dock kvar. Skivbromsar fram var nu standard.

1972 års modell var den sista som gick att få med 396-motorn. Därefter var den största motorn på 350 kubiktum. 1974 fick Camaro större stötfångare på grund av nya säkerhetskrav, och under 1970-talet sjönk motoreffekterna betydligt som ett resultat av nya utsläppsregler. Från årsmodell 1975 började bilarna förses med katalytisk avgasrening. Detta år introducerades också den större bakrutan som gick runt bakstolparna. Årsmodellerna 1975 och 1976 gick inte att beställa i Z28-utförande.

Camaro – andra generationen 1970 – 1981
Nya generationens Camaro, 1970 – 1981, skulle bli så populär att den såldes under hela elva år men på grund av fabriksstrejker började det knackigt och GM tvingades sälja 1969-årsmodell ända till februari 1970. Det innebar att när andra generationen lanserades kallades den 1970 ½.
Av Johnny Åberg och foto GM
Nya modellen var slankare i linjerna och hade fått en fastback-design. Tyvärr försvann cabriolet som tillval och det byggdes aldrig någon sådan version under hela tiden, även om det togs fram experimentmodeller i cab-utförande och som kombimodell! En tydligt markerad grill, infällda dörrhandtag, bredare dörrar och inga bakre sidorutor kännetecknar denna generation.

Många förbättringar
Karosskonstruktionen hade förbättrats med förstärkningar av övre karossdelarna, inklusive tak, och skyddande balkar i dörrarna. Den inre backspegeln var limmad på vindrutan och radioantennen fanns ingjuten i framrutan.
Inredningen hade ny design och instrumenteringen var koncentrerad till instrumentbrädan istället för som tidigare generation då mätarna satt i mittkonsolen. Precis som förr fanns det gott om motoralternativ, från 6-cylindrig motor med treväxlad manuell eller 2-stegsautomat till standard V8 på 307 kubik med 200 hk och 350- och 396-motorer (vilka senare blev 402-motorer).

Rikt utbud av tillval
I samma anda som första generationen fortsatte Chevrolet att erbjuda mängder av tillval. Något som ibland skapar förvirring för nya ägare. Ett sådant är RPO Z22 som innebär att du fick en tuffare Rally Sport-modell med bland annat svart grill med två små stötfångare på vardera sida i fronten, gummiförlängning runt grillen och Rally Sport-emblem på framskärmarna.
Den berömda Super Sport-modellen fanns kvar men utan den speciella huven, alla Camaromodeller hade istället samma sorts huv. Även SS-stripsen och de egna fälgarna var historia. Därför är det svårt att skilja en SS från resten. En detalj som dock avviker på SS 396-modellerna är den svartmålade bakpanelen.
Super Sport fanns i olika versioner och var en lite kraftigare Camaro än sina syskon, bland annat med kraftigare fjädrar, dämpare och krängningshämmare. Givetvis med matchande motorer, som RPO L48 som var en 350-motor på 300 hp, RPO L34 med 396-motor på 350 hp, (egentligen på 402 kubiktum men den kallades för 396 av marknadsföringsskäl) och RPO L78 som var en SS 396 på hela 375 hp.
Camaro med LS6 454-motor på 450 hp
Vissa av Chevrolets ingenjörer ville att LS6 skulle bli ett alternativ för Camaro SS men det svåra var att övertyga ledningen. Motorn fanns med på modellprogrammet i princip ända fram till en vecka innan försäljningen 1970 men i sista stund ströks den. Det förekommer rykten att Chevrolet hade byggt en handfull prototyper med denna motor men det finns ingen dokumentation som anger att någon Camaro LS6 sålts.

Z28 i uppfräschat utförande
Efter tre år med den högvarviga 302-motorn var det dags för en ny motor i Z28-modellen. Trans-Am racing serien tillät från och med 1970 att man strokade motorerna, vilket gjorde det möjligt att använda en större motor i gatversionen men ha kvar 305 kubik tum som maxstorlek. Chevrolet använde Corvettes nya LT1-motor, en 350-motor på 360 hästar, som gav mer hästkrafter, bättre vridmoment och 48 extra kubik tum. Motorn kunde fås med både manuell växellåda – och som en nyhet – automatlåda (TH400).
Camarons Special Performance Package, RPO Z28, kostade 573 dollar extra utöver de 2 839 dollar en Sport Coupé med V8 gick loss på. Z28 stack ut i mängden med sina två breda stripes över motorhuv och baklucka, bakspoiler, Z28-emblem, stötfångarhorn bak, speciella 15 x 7 fälgar.
Dessutom var bilen försedd med kraftigare krängningshämmare, fjädrar och stötdämpare. Bakspoilern D80 kunde från slutet av april 1970 beställas med den nya bakspoilern som var tredelad och betydligt högre. Endast 12-bultade bakaxlar användes och det var 3.73 utväxlingar med den obligatoriska Positraction-klumpen, RPO G80 samt självklart den speciella LT1-motorn på 350-kubik och 360 hästar.

Snabbfakta Camaro 1970 – 1981

1970 Camaros andra generation lanseras sex månader försenad men blev en succé med sitt fastback-inspirerande utseende.

1971 Nya framstolar med höga ryggstöd monteras från den nya Chevrolet Vega. Vindrutans tjocklek reducerades för att spara vikt. En stor nyhet för året var början på nedgången av hästkrafter, men den berodde främst på att man börjat beräkna i nettoeffekt.

1972 Standardgrillen fick ett större rutmönster. Den långa strejk som drabbade Norwoodfabriken innebar att ungefär 1 100 Camaros blivit stående på tillverkningsbanden och fick skrotas eftersom det skulle bli dyrare att bygga om dem för 1973-års säkerhetskrav. Från och med 1972-års modell går det att med hjälp av femte tecknet i chassinumret utläsa vilken motor som originalmonterats.

1973 Tuffare säkerhetskrav innebar att standardfronten fick två stora stötfångarhorn med gummiskydd och extra förstärkningar samt ett stålrör bakom stötfångaren. Andra nyheter var elektriska fönsterhissar, ”space-saver tire” och att inredningen hade uppgraderats.

1974 Aluminiumstötfångare gjorde Camaron 17 cm längre. Bakpanelen fick nya bakljus som vek runt hörnen. Rally Sport-modellen försvann eftersom den nya fronten inte kunde erbjuda ett distinkt RS-utseende. Type LT-modellen (luxury touring) gjordes än mer behaglig. Alla V8 hade nu servostyrning och större bensintank. AM/FM stereoradio kunde åter beställas för första gången sedan 1969.

1975 Den nya stora bakrutan som svängde ner på de bakre takstolparna förbättrade bakåtsikten. Katalytisk avgasrening och servostyrning på alla Camaros. Centrallås var tillbaka liksom cruise control som inte funnits fabriksmonterat sedan 1968. Z28:an var borta, dock finns det uppgifter om att det tillverkades ett exemplar men ingen vet säkert om det var en prototyp eller om den faktiskt såldes. Rally Sport kom tillbaka halvvägs in i modellåret, efter att ha varit borta sedan 1973, men nu i form av ett paket med speciell lackering och stripes. På motorsidan var det smärre förändringar och allt som återstod nu var tre motoralternativ eller bara två om du bodde i Kalifornien (1969 fanns det 14).

1976 Oljekrisen från 1973 och dess effekter började avta. Vinyltaket har fått ny design, ett så kallat ”Landau” tak som bara täcker en del av taket. En ny V8-motor fanns på 305 kubik tum och 140 hk.

1977 är första året som Camaro sålde mer än konkurrenten Mustang. I februari var Z28 tillbaka och inte längre bara som ett motortillval med tillbehör utan som en egen modell precis som Sport Coupé och Type LT. Z28:an kunde inte kombineras med Type LT eller med Rally Sport.

1978 Fronten och bakpartiet fick ny design och tillverkas i ett mjukt gummimaterial. Innanför fanns stötupptagande zoner. Bakljusen har helt nya, större och trefärgade med backljus. På utrustningssidan fanns en stor nyhet – löstagbara takpaneler, T-top. Det såldes fem modeller: Sport Coupé, Type LT, Rally Sport, Type LT Rally Sport och Z28. Z28 kunde beställas med Type LT inredning.

1979 Ny instrumentbräda (första och enda ändringen under hela generationen) med en platt och fyrkantig design till skillnad mot den lite svängda som funnits tidigare. En helt ny modell lanseras, Berlinetta, som ersättare för Type LT. Z28 fick en frontspoiler som svängde upp på främre delen av hjulhuskanterna och nya stripes.

1980 Oförändrad design men en del nya detaljer. En mer påtaglig förändring var den nya standardmotorn, en V6, som följd av de ökade kraven på effektivare avgasrening och bränsleförbrukning. Z28 fick ny grill med horisontella ribbor och det nya huvscoopet hade solenoidstyrd öppning. Även Berlinetta hade ny design på grillen och standardhjulen var nu försedda med ekernavkapslar.

1981 På utsidan fanns inga nyheter förutom en del nya färger och det faktum att Rally Sport inte fanns kvar. För Z28 innebar det att en 305-motor med 4-växlad manuell var standard, 350 kunde fortfarande beställas men då med automat (exportmodeller kunde fås med 350 och 4-växlad manuell). Vidare så hade nu alla modeller utrustats med GM:s C4-avgasreningssystem med databoxstyrd ”lock-up” funktion på automatlådorna. Man hade nu tagit ett större steg mot allt effektivare avgasrening och bränsleförbrukning på både gott och ont.