1970 lanserades andra generation som tillverkades fram till 1981 med endast mindre förändringar. Konstruktionsarbetet hade dragit ut på tiden, och modellen började inte tillverkas förrän i februari 1970 vilket innebar att 1969-års modell såldes som 1970 och nya generationen kom att kallas 1970 1/2. nya modellen hade fått en mer strömlinjeformad design, typ fastback, och fanns enbart som kupé. Inga cabrioleter såldes under hela generation två. RS-, SS- och Z28-tillvalen fanns dock kvar. Skivbromsar fram var nu standard.

1972 års modell var den sista som gick att få med 396-motorn. Därefter var den största motorn på 350 kubiktum. 1974 fick Camaro större stötfångare på grund av nya säkerhetskrav, och under 1970-talet sjönk motoreffekterna betydligt som ett resultat av nya utsläppsregler. Från årsmodell 1975 började bilarna förses med katalytisk avgasrening. Detta år introducerades också den större bakrutan som gick runt bakstolparna. Årsmodellerna 1975 och 1976 gick inte att beställa i Z28-utförande.