Camaro 1997 är inte vilken årsmodell som helst utan året då Chevrolet firade Camaros 30-års jubileum. I förgrunden Camaro 1997 jubileumsmodell, strax bakom Camaro Pace Car 1969 och längst bak i garaget en 1967 RS/SS.

Året 1997 firade Chevrolet Camaros 30-års jubileum genom att erbjuda ett ”30th Anniversary Package” med lack och ränder från den tidigare Indy Pace Car Camaron 1969.

För att fira detta erbjöds ett speciellt jubileumspaket ”30th Anniversary Package” (Z4C) på Z28- och SS-modellen. Bilarna som utrustades med jubileumspaketet är alla vita med två breda orange ränder över huv, tak, bagagelucka och bakspoiler. Paketet gick att få till både coupe- och cabrioletmodellerna. I coupeutförande fortsätter ränderna över taket och i cab-versionen är det vit cab (utan ränder på cabben). Alla med jubileumspaketet Z4C har inredning i kritvita vinyl/skinnstolar, antingen med houndtooth-tyg eller som tillval helt i vitt skinn. Både framstolar och baksoffan har speciella 30-logor broderade (alltså inte präglade) på nackstöd, baksäte och i golvmattor.

Alla Camaro 1997 är inte jubileumsversion

Till skillnad från vad många tror är inte alla Camaro 1997 utrustade som jubileumsversion. Orsaken till missuppfattningen är att alla Camaros detta år har en 30-årslogo präglad i nackstöd och baksätet men detta är alltså inte detsamma som jubileumspaket ”30th Anniversary Package” (Z4C). Av 31 526 tillverkade Camaro Z28 är det endast 3 352 stycken som beställdes med 30-årspaketet. En serie på 957 stycken SS Camaros tillverkades också med jubileumspaketet varav 108 stycken med Corvette LT4 motorn, övriga är utrustade med LT1-motor (som var standard på Z28).

Få nyheter på Camaro 1997

Förutom 30-års firandet var det få nyheter på den femte årgången av fjärde generationens Camaro. Detaljändringarna inskräntes till att instrumentbrädan är ny med ändrade format och omflyttade mätare, (vägmätaren blev under modellåret digital), nya mugghållare och att mittkonsollocket öppnas från sidan är andra nyheter. Stereon har bytts ut till Monsoon istället för Bose och har sex högtalare. DRL (Daytime Running Lamps) införs som standard och innebär att när tändningen slås på tänds parkeringsljusen automatiskt. Slutligen är vindrutetorkarna mer slimmade än tidigare år. På utsidan har nu bakljusen blivit trefärgade med rött, vitt och orange. De fyra 16×8-fälgarna som är standard på Z28 har fått ny design i form av 5-ekrade aluminium med silverlackering eller kromad yta (jubileumsmodellen är lackade i vitt).

Priser 1997

En Camaro Coupé kostade 1997 $16 215 och cabben $21 770. RS-paketet gick lös på $17 970 respektive $23 170. I vanlig ordning kunde polisen köpa sin speciella B4C polis-Camaros med manuell eller automat. Camaro Z28 Sport Coupé för $20 115 består av en 285 hp/350 SFI (RPO LT1 och chassinummerkod P, åttonde tecknet från vänster) med en 4-stegs automat Turbohydramatic 4L60-E låda som standard, mätarpaket med 115 mph hastighetsmätare, 16×8 tums 5-ekrade aluminiumfälgar med P235/55R-16 Touring däck, svartlackerade strålkastarfickor, Z28-emblem på bakpanel och på framskärmar, Bowtie-emblem på bakpanel bredvid Z28 emblem, svartlackerade sportbackspeglar, svartlackerat tak, de Carbon gasstötdämpare och grövre krängningshämmare fram/bak, hårdare fjädrar fram och bak, ökad caster, ABS skivbromsar och diffspärr.

Camaro Z28 Convertible säljs för hela $25 520 och har samma utrustning som Z28 Coupé med tilläggen glasbakruta, isolerad topp med innertak, bakrutedefroster, förstärkningar under instrumentbräda, mellan hjulhus och i golv. RPO R7T, Super Sport (SS) Package, består av, utöver Z28 paketet, en 305 hk/350 SFI (RPO LT1och chassinummerkod P, åttonde tecknet från vänster), mätarpaket med 155 mph hastighetsmätare, plasthuv med funktionellt scoop, speciellt luftintag kopplat till huvscoopet, lätt modifierad bakspoiler, BF Goodrich Comp T/A 275/40ZR-17 däck (245/50ZR-16 däck till cab), 17×9 ZR1-modell aluminiumfälgar (16×8 ZR1-modell på cab), ’Level 1’ fram-/bakvagns komponenter (endast coupé), grövre krängningshämmare och panhard stag fram respektive bak (cab behåller standard Z28 komponenter), syntetisk motorolja, speciell id-bricka på mittkonsol med tillverkningsnumret för den enskilda SS Camaron, speciella SS-emblem ersätter Z28 på framskärmar och bakpanel, speciell ägarhandbok mm.

Motor, låda och utväxling

Camaro Coupé & Convertible, inkl RS/3.8 L V6/200 hk/5-vxl man/3.23 el 3.42
Camaro Coupé & Convertible, inkl RS/3.8 L V6/200 hk/4-steg aut/3.23 el. 3.42
Camaro Z28 Coupé & Convertible/350 LT1/285 hk/6-vxl man/3.42
Camaro Z28 Coupé & Convertible/350 LT1/285 hk/4-steg aut/2.73 el. 3.23
Camaro SS Coupé & Convertible/350 LT1/305 hk el. 310 hk/6-vxl man/3.42
Camaro SS Coupé & Convertible/350 LT1/305 hk el. 310 hk/4-stegs aut/3.23

Läs nästa avsnitt