Följ renoveringen steg för steg
2010 – mars 2011 Söker efter lämplig Camaro på Blocket mm. Hittar inget av intresse under ett helt år.
25 mars 2011 Får syn på annonsen om denna Camaro.
28 mars 2011 Första mejlkontakten med säljaren. Därefter sker en intensiv mejlväxling med frågor och svar, efterforskningar på internet om bilen och den här modellen.
11 april 2011 Reser till England för att titta på bilen. Kommer överens om att köpa bilen och föra över pengarna till köparens konto, köpeavtal skrivs.
13 april 2011 Hämtar bilen utanför London och kör till färjan mellan Harwich – Esbjerg.
14 april 2011 Anländer till Jylland med färjan kl 13.00. Färden flyter på med bilen genom ett Jylland i vårskrud. Tullar och momsar bilen vid ankomsten till Malmö några timmar senare.
15 april 2011 Skickar in ansökan till ursprungskontroll hos Transportstyrelsen. Beställer litteratur och börjar gå igenom bilen inför registreringsbesiktningen.
18 april 2011 Börjar bygga denna webbplats.
28 april 2011 Webbplatsen börjar bli klar, så långt det är möjligt. Beställning av slitdelar (fram- bakvagnsbussningar, bromsbelägg etc) är gjord ifrån USA. Har även köpt vita blinkers/parkeringsglas och sidomarkeringslampor.
2 maj 2011 Idag kom besked ifrån Transportstyrelsen att ansökan om ursprungskontroll är beviljad. Jippi! Beställt tid för regbesikning fredag 13 maj (tur man inte är vidskeplig).
14 maj 2011 Registreringsbesiktning och efterföljande besiktning gick perfekt. Inte minsta anmärkning. Hurra! Nu hoppas vi att skyltarna snart kommer – tre dagar sägs det.
22 maj 2011 Smygpremiär på Muscle Car Meet i Emmaboda. Första körningen efter registreringsbesiktning och med svenska skyltar. Konstaterar att kylaren läcker lite. Ny kylare beställd.
30 maj 2011 Kylaren bytt. Var några mindre sprickor i den. Men fortfarande försvinner 2 dl kylarvatten per 5 mil. Ny vattenpump är beställd tillsammans med fördelare, som sitter under pumpen och bör bytas samtidigt.
1 juni 2011 Svenska sommaren från sin bästa sida. Sol, nercabbat och V8 – bättre kan det inte bli. Kortare turer under närmsta veckorna i vänta på byte av vattenpump.
10 juni 2011 Eftersom bilens el spökat (se artikel) har bilens Body Control Module bytts. Nu fungerar elen perfekt. Hur vi gjorde kan du läsa i artikeln på sajten.
18 juni 2011 Olja i växellåda är bytt (motorolja och filter byttes i april).
1 juli 2011 Fortfarande försvinner en del vatten ur motorn – cirka 1 dl per 5 mil. Kylarbytet hjälpte inte så nu är vattenpump och opti-fördelaren bytt. Vattenpumpen var rätt risig och när ändå vattenpumpen var bort är det lika bra att montera en ny fördelare. Läs artiklarna om hur vi gjorde här: Vattenpump och fördelare.
15 juli 2011 Verkar som kylarvattnet försvinner via toppen. Ny kylare och vattenpump har inte hjälpt. Visade inget utslag på mätning av avgaser i vattnet men det bubblar en hel del från kylaren utan lock vid gaspådrag. Blir till att köra kortare sträckor i väntan på vinter då motorn ska rivas.
25 juli 2011 I samband med byte till ny vattenpump och fördelare har ett gnisslande ljud börjat låta. Trodde först det var ett lager till AC- eller servopumpen, då byte till ny remspännare inte hjälpte. Visade sig att remmen slirade på det nylackade balanshjulet… Rentvättning med Rödsprit i remspåren tog bort missljudet.
11 augusti 2011 Ett annat irriterande problem är stötdämparna bak. Trots nya gummibussningar mellan kaross och dämpare gnisslar och skramlar det vid ojämnheter i vägen. Får på det igen.
12 augusti 2011 Trots minst sagt omväxlande sommarväder har bilen sedan hemkomsten i april redan rullat 260 mil. Mestadels hemomkring och till ett antal bilträffar i Blekinge. På grund av vattenläckaget känns det onödigt att fresta på motorn med för mycket långkörning. Vem kunde tro att manuell sexväxlad låda i en jänkare kunde vara så här kul? Ska skriva ihop en liten körtest närmsta veckorna och publicera på sajten.
September 2011 Körtest publicerat under augusti och en del körning. Några kortare turer i september med vädret uppmanar inte till längre resor. Istället har förberedelser för vinterns arbete börjat. Ny originalinredning är beställ till framstolar och baksäte. Hade tur och hittade ett nytt set på Ebay.
Oktober 2011 Inredningen till stolarna har kommit. Ser riktigt bra ut men så kostade det en rejäl slant också, cirka 7 000 kr. Precis som originalen har den nya inredningen vitt skinn på sittytorna och vit vinyl på sidorna och bakstyckena. Tid bokad hos Top ’n’ Trim i Helsingborg för byte till ny cab och montering av inredningen i början av november. Därefter blir tas framvagn och motor ur (tas ut underifrån).
7 november 2011 Kört bilen till Top n Trim i Helsingborg. Räknar med att det tar ett par dagar att byta cab och inredning. Ny cab, innertak och bakruta är behövlig eftersom taket är så slitet att det har en del hål och lagats provisoriskt av tidigare ägare.
12 november 2011 Hämtat bilen hos Top n Trim. Cabben byttes smidigt men inredningen till stolarna fram och bak som köpts ifrån USA visade sig inte ha så bra passform utan tog längre tid att få på plats. Nu är bilen tillbaka i Blekinge och nästa steg blir att lyfta fram och bakvagn samt renovering av motorn.
December 2011 – april 2012 Camaron har fått lite oväntad vintervila på grund av inköp och topplocksrenovering av en Cadillac STS 1998 som behövt en del uppmärksamhet. Bränslefiltret på Camaron behöver bytas eftersom den ibland rycker vid uppförsbackar. Planerna att hinna med en motorrenovering på Camaron under vintern har inte hunnits med. Kanske blir det tid att göra det i maj, annars får det avvakta till hösten. Eftersom det inte finns något akut att göra på fram- och bakvagn, mer än estetiska förbättringar blir det ett vinterjobb. Man vill ju inte missa sommarsäsongen som snart börjar 🙂
17 maj 2012 Värme och sol har lockat till en del småturer. Vi har tidigare noterat att bilen rycker en del vid belastning. Nytt bränslefilter monterade förra helgen och gör att bilen nu nästan slutat rycka helt men det behövs nog en ny bränslepump för att det ska bli riktigt bra.
3 juni 2012 Dags för säsongens första bilträff med Camaron – bilutställning på Gnistan mellan Ronneby och Karlskrona mot Hasslö. Startade med cabben nere – härligt! Efter någon mil regn och uppcabbat, sedan sol och nercabbat igen. Det var roligt att efter vintern träffa bekanta och prata bil.
juli 2012 På väg till Karlshamn för att fira bilhistoriska dagen tändes varningslampan för kylarvattnet. Tempmätaren gick upp och det blev till att åka bärgare hem. Detta vad vi väntat på. Läckage från kylarkanalerna i topparna läckte vatten in i cylindern. Efter att förra vintern renoverat topparna på en Cadillac med liknande problem var det bara att ställa Camaron och vänta på vintern för att lyfta ur motorn och renovera den i allmänhet och topparna i synnerhet. På 4-generationens Camaro är motorerna monterade underifrån monterade på framvagnen. Det blir alltså att lyfta ur allt nedåt.
December 2012 Idag rullade Camaron in i verkstan för motorrenoveringen. Många slangar och kablar att lossa för att över huvud taget komma åt att sänka ner motorn tillsammans med framvagnen.
Januari 2013 Motorn nedmonterad och isär hos Kristianstad Motorslip. Äntligen kan vi få bekräftat vad vi trodde – ena topplockspackningen är helt kass vid bakre cylindern. Packningen har helt gått sönder mellan två vattenkanaler och cylindern. Till och med så att ena topplocksbulten gick av på grund av rostangrepp. Så kan det gå om man inte har rätt glykol för aluminium och byter vartannat år. Vattnet som kommit in i oljan har slitit hårt på vevaxel och cylindrar mm. Blir till att slipa veven och borra cylindrarna. Lika bra att göra allt ordentligt när allting ändå är nere. Motorn har ju gått 25 000 mil.
Juli 2013 Motorn har tagit längre tid än väntat att få ihop, så det har inte blivit något köra av i sommar. Förutom att maskinarbetet drog ut på tiden kommer man ju alltid på mer att fixa. Lika bra att blästra och lacka framvagn etc. Varför inte också se över växellådan när den är bortmonterad. Säkert många som känner igen sig.
December 2013 Nästa ett år efter att motorn monterades ur är nu motorn bättre än ny. Alla slitdelar, kolvar, kam, spridare och mycket, mycket mer som beställts ifrån USA tidigare sitter nu på plats i motorn. Toppar och block är planat, cylindrarna borrade .020 och så vidare. Vi har valt att så långt som möjligt hålla oss till motsvarande originaldelar eftersom vi inte bygger något racer.
Maj 2014 Sommaren är på väg och det lockar med att ha bilen klar. Mycket arbete på annat håll har gjort att allt går långsammare än önskat. Målet är att ha bilen klar till Nostalgia i slutet av juni, men klok av tidigare renoveringar brukar det ta längre tid än beräknat, å andra sidan är bilen tänkt att behållas i många år så bättre att göra allting ordentligt och noggrant än bara slänga ihop sakerna.
Mars 2015 Eftersom bilen inte blev klar till sommaren 2014 har den under vintern fått stå alldeles för länge och samlat damm. Fågelkvitter och vårsol gör att det är dags att dra på mekaroverallen.
Juni 2015 Blir bilen klar till Nostalgiafestivalen i Ronneby? En vecka semester innan träffen ökar förhoppningarna att hinna bli klar.
Hösten/vintern 2015 Då bilen inte blev klar till sommaren på grund av andra projekt har det nu tagit extra tid innan det blivit meka av.
Januari 2016 Motorn är på plats tillsammans med framvagnen igen. Arbetet med all el tar en hel del tid. Efter tre år med allt nerplockat är det bra att ha tidigare foton att gå tillbaka till för att få en överblick hur allt var monterat. Eftersom bilen inte står hemmavid blir det mest några timmar på helgerna som det ges tillfälle till att skruva på bilen.
Februari 2016 Framvagnsdetaljerna är monterade så i slutet av februari ska det gå att transportera hem bilen för att på närmre håll kunna koppla ihop den elektronik som ännu inte är på plats, samt montera ihop allting annat i fronten (kylare etc) som också ska på plats.
Mars 2016 Camaron är äntligen hemtransportad på släp. Rejält skitig både inuti och utanpå. Avfettning och tvätt i kylan utanför garaget för att få bort värsta smutsen på utsidan. Därefter många timmar i garaget för att få tillbaka lystern och den vita färgen på både lack, cab och inredning.
Mars-oktober 2016 Förhoppning att ha klar bilen till sommaren, men ett annat litet projekt en Mercedes SLK32 AMG gör att det inte blir så mycket mekande med Camaron som först tänkt. Dock blir det lite skruvat då och då men inte tillräckligt.
Oktober-november 2016 Dags att bygga om webbplatsen helt och hållet. Nu i senaste version av WordPress men med samma upplägg som tidigare.
6 januari 2016 Jubelklang och lycka! Idag startades Camaron upp för första gången sedan det olyckliga kylarkoket i juli 2012. Tack vare sonen som fått i projekt på sin gymnasielinje att få bilen körklar har också jag tagit mig i kragen och satt fart på slutarbetet med installationen av motor mm. Det är en smått overklig känsla när man står där efter all tid och plötsligt finns det inte mer att göra, utan bara teststarta. Bilen startade nästan direkt. Men fortfarande pendlar temperaturmätaren en hel del – från första strecket till normal (180 F – 210 F). Tack och lov går mätaren nu inte över mittstrecket längre. Dessutom slirar fläktremmen fortfarande, precis som tidigare. Kommande dagarna får ägnas åt att undersöka vidare.
8 januari 2017 Lyftning av kylarsystemet i flera omgångar och byte av termostat och tempsensor har inte resulterat i att temperaturmätaren slutat pendla mellan låg-normal temperatur. DÅ plötsligt med bilen upplyft och motorn igång, hittar jag problemet. De två elektriska kylfläktarna (original) startar för tidigt och kyler ner motorn innan den nått normal arbetstemperatur, för att sedan stängas av när tempen gått ner till 180 F och sedan låta motorn komma upp i 210 F igen, för att starta på nytt. Blir till att undersöka om det går att programmera om Power Control Modulen (PMC) och ställa upp starttiden för fläktarna. Även problemet med den slirande remmen är nog på väg att få sin lösning trots att ny rem inte hjälpte. Ett hett tips är att svänghjulet, som är pressat på från fabriken kan ha ändrat läge något och orsakar flex på remmen som leder till gnisslet. Nytt balanshjul är beställt från USA.
10 januari 2017 Första korta provturen med bilen idag. En märklig känsla efter så här lång tid. Växlar och motor fungerar bra, med undantag för remgnisslet och temperaturpendlingen. Inga överraskningar så här långt. Nu är det snart dags att boka till för besiktning och betala in skatten, så bilen är redo för våren.
26 januari 2017 Camaron gick igenom besiktningen utan en enda anmärkning. Härligt! Ny remskiva och ”slirfri” fläktrem har kommit från USA och väntar på montering. Kvar är också att ta sig an det ”klunkande” ljudet som uppstår vid gupp och verkar komma från bakaxeln – sannolikt en dålig bussning någonstans, kanske till något stag. Kylarfläktarnas start och stopp-tider verkar inte gå att ändra in datamodulen (PMC) och kylartempens pendlande mellan första strecket och mittstrecket får nog ses som normalt. Det visar inga tecken på att gå över mittstrecket.
Februari-mars 2017 Temperaturmätaren som rör sig mellan andra streck och mitten på mätaren visar sig vara som det ska. Tydligen hade GM monterat mätare som ger korrekt utslag på temperaturen, vilket gör att vid körning så ligger mätaren ganska lågt (180 F/82 C) för att vid tomgång öka till omkring 200 F/93. Efter sökning på internet fann vi en artikel att flera kunder blev oroliga över att temperturmätaren pendlade, vilket gjorde att GM till slut istället monterade ”idiotmätare” som inte är lika känsliga! Fläktremen är bytt mot en räfflad som inte ska gnissla och svänghjulsdämparen är bytt. Enda kruxet är det lite ”klunkande” ljudet från vänster bak, som finns kvar trots att en del bussningar bytts. Inget allvarligt men något att jobba på att lösa.
27 maj 2017 Tillsammans med bortåt 4000 USA-bilar styrdes Camaron mot Hässleholmsgården och Power Start of Summer Meet. Sedan besiktningen har bilen rullat rätt mycket men träffen blev den första på flera år för Camaron.
30 Juni 2017 Som ett av endast 155 muskelbilar fanns Camaron med i Motala för starten av American Power Tour som dessutom firade 10-årsjubileum. Arrangemanget är årligt återkommande och går under två dagar längst Vättern från Motala via Jönköping till Hjo och sedan vidare tillbaka till Motala andra dagen.
12 juli 2017 tog vi en tur till Huskvarna Folkets park som hade tema Corvette och Camaro. Vår Camaro fick äran att parkera på scenen tillsammans med några utvalda Corvetter. Hedrande.
Augusti 2017 Sedan besiktningen i januari har Camaron rullat nästa 400 mil problemfria mil. Trots regnig sommar har det blivit mängder av bilträffar och turer. Bara under American Power Tour blev det över 100 mil. Power Start of Summer, Pony & Muscle Car Meet Power Tour och Emmaboda end of Summer samt åtskilliga lokala arrangemang har det blivit. Härligt att äntligen få njuta av Camaron igen.
September 2017 En kass hjulsensor och oxiderad bromsljuskontakt fixad. Mycket regn så det har inte blivit så många turer senaste veckorna.
November 2017 Sedan någon månad är bilen uppställd på vinterförvaring. Eftersom den är inregistrerad och skattad hela året går det att ta en tur då och då. En bil mår aldrig bra att stå still för länge.
December 2017 Eftersom det var lite synpunkt på svag bromsverkan på handbromsen (mycket vanligt fel på 1997) har bromsoken bytts mot nyrenoverade och vajrarna smorts upp.
5 januari 2018 Mycket regn senaste månaderna men idag blev det lite sol och tillfälle att lufta Camaron.
5 juni 2018 Under vårens och sommarens körningar verkar det allt mer luta åt att det är servopumpen som ger ifrån sig gnisslet i motorrummet. Ny pump är beställd. Glapp i ratten som är vanligt på äldre bilar ska också åtgärdas, dels genom justering men också genom att byta det plattan som sitter på rattstången. Bytet av bromsoken för att lösa dålig handbroms hjälpte inte utan det verkar som problemet är att vajrarna blivit för slaka + kärvande självjustering, som sitter vid handbromsen under konsolen. Just 1997 har en egen lösning för hur handbromsen fungerar och är känd för att ha svag effekt. Så snart sakerna kommer blir det artikel om hur du löser rattglappet och handbromsen.
Juli 2018 Nu är glappet i ratten åtgärdat genom byte av lamellplattan som sitter på rattstången i motorrummet. Även den dåliga handbromsen är åtgärdad. Det blev till att byta de tre vajrarna (en från handbromsen och varsin till de båda bromsoken bak), så nu kan besiktningen inte ha några synpunkter på det. Även gnisslet som förmodligen kom från servopumpen upphörde av sig själv – därför är är servopumpen inte bytt. Resten av den extremt soliga sommaren har det blivit en hel del bilåkande av, bland annat till Power Big Meet i Lidköping, Folkets park i Huskvarna (Camaro och Corvette-tema) och Power end of summer i Emmaboda.
September 2018 Blankt papper från besiktningen men noterade att parkeringsbromsen fortfarande inte tar så bra som den kunde göra. Camaro 1997 är kända för att ha en dålig konstruktion. Får klura vidare på detta under vintern.
November 2018 Dags för vinterförvaring. Eftersom vi har MHRF-försäkring (blivande klassiker) är bilen inregistrerad året runt. Är bra att kunna ta en tur med bilen även när det är vinter och vädret tillåter. En bil mår aldrig bra av stå still längre tid. Ska du vinterförvara är det klokt att byta kylsystemets vatten/glykol, som bör bytas vartannat år för att delarna inte ska börja rosta.
December 2018 Några av vinterns projekt får bli att slipa skivorna runt om samt att snygga till underrede och motorrum.
Januari 2019 Nytt och många projekt som kräver uppmärksamhet. Kunde ta en tur med Camaron i januari för att rulla runt hjulen och låta motorn snurra lite. Eftersom bilen är MHRF-försäkrad och skattad året runt är det bara att plocka ut bilen när vädret tillåter.
Våren 2019 inleddes med att renovera parkeringsbromsen eftersom den hade svag bromsverkan, något som är vanligt på just Camaro 1997. Rost, slitna vajrar och gamla bromsok bidrar. Läs artikeln hur vi gick tillväga.
Sommaren 2019 var till skillnad från 2018 inte någon höjdare. Lite semester och mycket regn har gjort att Camaron stått i garaget för det mesta. Lokala träffar, Power Hässleholm och Pony & Muscle Car Meet i Ronneby har det trots allt blivit. Under senare delen av sommaren kunde ett visst läckage av glykol märkas i motorrummet. Turligt nog visade en provtryckning av systemet att det bara var några slangklämmor som behövdes dras åt.
December 2019. Allt eftersom det mesta jobbet är klart på vår Camaro 1997 blev det tillökning i garaget av denna Camaro 2012 convertible 45th Anniversary. Just jubileumsmodellen förutspås bli en samlarbil med tiden. Denna var i behov av motorrenovering, reparation av plåtskada höger bak och nya framstolar mm. Dessutom hade bilen en gäckande airbag-fel som gjorde att lampan lyser hela tiden. Motorn knackade som ett vevlager hade gett sig men felet skulle visa sig vara ett helt annat. Läs artikeln om motorrenoveringen.
Januari 2020. Ansökan om ursprungskontroll inskickad och godkänd. Diverse intyg har också beställts.
Februari 2020. De slitna framstolarna till nya projektet har bytts ut mot nyare. Som av en tillfällighet hade Osbyskroten fått in en krockad jubileumsmodell med bara några få tusen mil på mätaren. Båda stolarna köptes från bilen och är nu monterade. Dessutom fick det bli en uppfräschning av bilen både invändigt och utvändigt. Bilden visar den nyare stolen till vänster och den slitna till höger.
Mars 2020. Efter att felsökt Airbag-felet med OBD-mätare och kontrollerat sätena som ofta kan ge detta fel, blev det till att gräva vidare. Sannolikt var det fel på själva airbagmodulen. Efter mycket letande hittade vi ett företag Airbagbank.eu i Nederländerna som renoverar olika bilmoduler. En chansning att skicka till företaget för reparation men en ny som kostar 15 000 kronor gjorde det värt att prova att reparera. Några veckor senare fick vi tillbaka modulen lagad och nu fungerade airbagsystemet igen! Länk till företaget är https://airbagbank.eu/sv/
April 2020. Ett av de största problemen med bilen och en av anledningarna till att den sålts som renoveringsobjekt var knackandet från motorn. En första gissning var ett dåligt vevlager, men samtidigt lät det inte riktigt så heller. Motor plockades ur, med hjälp av Gladde på Kristianstad motorslip som hjälp till vid andra motorrenoveringar, Felet var istället två skadade kamfjädrar till Auto Manage Fuel-systemet (AFM). AFM stänger ner så motorn bara går på fyra cylindrar vid landsvägskörning. Fjädrarna är kända för att kärva med tiden. Nu blir det istället till att beställa motordelar och bygga bort AFM-systemet.
April 2020. Ombyggnadskit för blinkers och dimbakljus mm är beställt för att konvertera bilen till EU-regler. Vi har även tagit fram en egen skylthållare i #D-skrivaren som är utformad för svensk liten registreringsskylt och med uttag för dimbakljusen. På bilden testar vi passformen med en nummerskylt från vår andra Camaro, därav fel modell och år på skylten.
Maj 2020. Corona och hög dollarkurs gör att vi avvaktar med beställning av motordelar. Tiden ägnas istället åt att sätta ihop en inköpslista på alla motordelar som behövs. Det tar sin tid för att få med allt och så det det blir rätt prylar. Under Corona ligger allt vad motorträffar nere så ingen idé att jäkta på bygget. Motorhobbyn i Sverige står nästan still denna sommar.
September 2020. Dags att ta tag i projektet igen. Ett problem är att hitta en bra plåtslagare som kan ta sig an bucklorna på bakskärmen. Till slut får vi kontakt med Daniel Baloo Mattisson som tillsammans med far och bröder driver LBV-Produkter några mil ifrån oss. Daniel med resten av familjen är precis ett sådant gäng som är som gjorda för att hjälpa till. Förutom att lackera de slitna fälgarna och fronten ska de så småningom få fixa till plåtskadorna.
November 2020. Fått kontakt med Birgitta på Autoshop i Florida som lovat att fixa fram motordelarna. Autoshop kommer du ihåg som höll på med bilar på 80-talet. Då startade Birgitta och maken Bagarn firman i Umeå. Efter några år flyttade till Florida och företaget lever vidare där under Birgittas ansvar. Perfekt att kunna beställa delarna på svenska till amerikanska priser. Dollarna har gått ner en del sedan i somras så vi lägger in vår beställning. Dock är det leveranstid på kolvarna, så nu blir det till att vänta på alla motordelarna. Under tiden har vi fått tillbaka nylackade fälgar och front och även tagit fram en skylthållare i 3D-skrivaren till fronten.
September 2021. Den svarte Camaron är registreringsbesiktigad och godkänd utan några anmärkningar. Fick till och med beröm av besiktningspersonalen för utförlig dokumentation av allt arbete. Jippi! Några månaders körning sedan avställning.
Sommaren 2022. Under en tur till Power Meet i Lidköping krånglade den vite Camaron en del. Fungerade felfritt de cirka 70 milen dit och hem men vid några tillfällen på plats började motorn att hacka under några sekunder och varvräknaren föll ner till noll under flera kilometrar. Märkligt fel. Får gräva vidare i problemet i vintern. Har också noterat en liten lukt av glykol ibland i motorrummet men inga synliga eller mätbara läckor. Skumt. Får ta tag i det i vinter. Nu får den vite vila sig i garaget till förmån för mer körning med den svarte.
September 2022. Bosse Porshed från Nostalgia Magazine var och fotograferade för ett reportage i tidningen. Kul!
Sommaren 2023. Efter att inte hittat några fel under vintern på den vite har den mesta dels fått stå still. Istället har det blivit många mil med den svarte. Under vintern får jag gräva ner mig i problemet med den vite.
Sommaren 2024. Efter att letat motsvarande fel på nätet har jag till slut valt att byta optifördelaren. Det visade sedan när jag skruvat ner den att en av de två skruvarna till rotorn låg lös i fördelaren. Tydligen ett ganska vanligt fel. Vet inte om det orsakat det märkliga felet med att varvräknaren ibland går ner till noll men efter fördelarbytet har bilen fungerat alla gånger. Hoppas det fortsätter så. Kul att båda bilarna nu verkar fungera och jag jag skiftar mellan att köra dem till olika bilträffar.
Fortsättning följer…