Premiärutställning blev det på Emmaboda på gränsen mellan Blekinge och Småland.

Smygpremiären inleddes med en tur i mitten av maj till Muscle Car Meet i Emmaboda, cirka 10 mil norr om Karlskrona.

Smygpremiär på Muscle Car Meet i Emmaboda i maj 2011

Detta var första riktiga tillfället att köra med bilen efter registreringsbesiktning och med svenska skyltar. Soligt, mullrande V8-motor och nercabbat. Bättre kan det inte bli. Dagen till ära hade vi monterat original cabbskydd (parade boot) så att bilen såg extra elegant ut. Nya däck, Cooper Zeon ZPT, ifrån Proimp, innebär att bilen nu ligger som ett strykjärn på vägen.

Camaro Club Sweden

På Muscle Car Meet i Emmaboda hade Camaro Club of Sweden en parkering för Camaros. Som medlem i klubben parkerade vi givetvis bland dem och fick en trevlig pratstund med andra camaroägare. Är du intresserad av Camaro eller kanske till och med äger en, är ett tips att du går med i klubben. Förutom att kunna delta på olika träffar kan du också få support, rabatter och inte minst den fina klubbtidningen. Muscle Car Meet i Emmaboda i Småland är en precis sådär lagom stor tillställning där man hinner se alla bilar, träffa bekanta och ha trevligt tillsammans.

Vattenläckage

Vid hemfärden kunde vi konstatera att motorn tar en del vatten. Första tanken var att det var på grund av en spricka i plasten (kylaren är tillverkad i plast och aluminium) och det är ganska vanligt att det blir små sprickor i plasten med åren. Vi hade tidigare haft våra misstankar att allt inte stod rätt till eftersom temperaturmätaren pendlat en del under körningen mellan en fjärdedels värme upp till normala halva skalan. Kylaren kontrollerades och visst fanns det en del sprickor. En ny kylare senare visade det sig att problemet var kvar. Sannolikt beror det istället på läckande toppackning vilket gör att trycket läcker ut i cylindern. Något som är vanligt på aluminiummotorer som inte regelbundet fått kylarglykolen bytt. Vår bil har aluminiumblock och gjutjärnstoppar, året efter (1998) fick Camaro även aluminiumtoppar. Har du en sådan motor bör du byta din kylarglykol (finns speciell för aluminiummotorer) vartannat år. Tanken är att så småningom riva motorn och åtgärda problemet. Bilen har rullat 24 000 mil och det är dags att motorn renoveras för att bli riktigt perfekt.

Klubbträffar

Visst vattensvinn eller inte var Emmaboda som smygpremiär perfekt och Camaron fick många uppmuntrande kommentarer. Trots att vi inte hade hunnit med mycket mer än fixa till det ytligaste och polera upp bilen. Träffen gav mersmak och kort efter blev vi även medlemmar i Blekinge Classic Car Club (BCCC) som arrangerar många trevliga lokala träffar runt om i Blekinge – väl investerade pengar (100 kronor) att vara medlem i.

Läs nästa avsnitt