Del 1 Köpet
Camaron är inköpt i England i april 2011. Äntligen kan den rullande renoveringen starta. Följ med hela vägen från import av en sällsynt Camaro 1997 jubileumsmodell till bil för ”show and go”.
Efter över ett års letande trodde vi inte det var sant när annonsen på Blocket dök upp. Bilen var precis en sådan vi letade efter och inte trodde att vi skulle hitta i Europa – fjärde generationens Camaro, Z8, V8, cabriolet, sexväxlad manuell Borg & Warner T56-låda och som grädde på moset en sällsynt 30-års jubileumsmodell. Med andra ord allt man kan önska sig och lite till. Bilen stod i England och hade importerats dit av en svenskamerikan som planerat att registrerar den där men inte hunnit göra så. Istället hade Camaron varit avställd under de senaste sex åren. Efter en veckas intensiv e-postväxling med frågor om bilen till säljaren och efterforskningar på internet bokade vi en tredagarsresa till England. Flyg från Kastrup med EasyJet till Gatwicks flygplats utanför London där vi hämtades av ägaren. Förväntningarna var höga men det fanns också en del fjärilar i magen när vi var på väg till bilen – var Camaron i det skick som bilder och mejlväxling beskrivit? Tankar på andra bilköpare som blivit lurade och rånade fanns också. Nu visade det sig att vi hade tur och säljaren var en högst sympatisk person. På plats vid garageuppfarten fann vi att bilen hade just det skick som beskrivits i annonsen och mejlen. Drygt 24 000 mil och sex års stillastående hade satt sina spår men allt original fanns på plats. Eftersom bilen mestadels rullat i Kalifornien var den praktiskt taget rostfri. Cabben hade sett sina bästa dagar, gnissel ifrån bakvagnen avslöjade torkade bussningar och en titt inuti en sliten förarstol. Saker som lätt går att åtgärda och ett bra utgångsobjekt för en rullande renovering.
Betalning via internet
En sak som vi avhandlat med säljaren innan resan var hur betalningen skulle ske. Att bära med sig kontanter är osäkert med tanke på rånrisk. Vi hade istället kommit överens om att pengarna ska föras över från vårt bankkonto i internetbanken till säljarens konto när vi sett bilen, samtidigt som han skrev på köpkontraktet att överföringen genomförts. Vi hade också gjort upp att bilen skulle tillhöra ägaren tills pengarna kommit in på kontot, något som normalt tar en till ett par dagar. För att skynda på överföringen valde vi ”urgent” dvs brådskande överföring som ska hanteras snabbare av banken. Medan överföringen pågick fick vi tid över till två dagars semester i London. Boendet i London är dyrt men på Svenska kyrkans vandrarhem, som vi förbokat på, går det att hyra rum som är billigt och centralt (300 kr per person och natt). Dag två ringde vi säljaren på kvällen och fick bekräftat att pengarna kommit in på hans konto. Följande dag åker vi därför till förorten för att avsluta köpet och hämta upp bilen för färd till färjan i Harwich och vidare resa genom danska Jylland till Sverige. Sedan några år går det inte längre passagerarfärjor till Göteborg så det blir istället att köra via Jylland i Danmark. Färjebiljetterna hade vi bokat från Sverige innan resan till England.
Att köra bil i England
Även om sträckan från Londons förort till färjelägret i Harwich inte är mer än femton mil är det klurigt att köra vänstertrafik. Att ha en gps är en stor fördel. På motorvägen är det bara att följa strömmen. Det knepiga är i stället i rondeller, korsningar och när du kör på mindre gator och utfarter, då är det lätt att tänka fel och titta åt motsatt håll. Att dessutom köra en bil som man inte känner är ovant och vi satt hela vägen med öronen på helspänn för att lyssna efter missljud samtidigt som ögonen pendlade mellan bilens mätare och vägen. En rolig episod som inträffade under resan var när vi kom fram till en betalstation för broavgifter. Eftersom Camaron är vänsterstyrd och allt i England är anpassad för högerstyrda bilar uppstod några sekunders förvirring innan mannen i kuren insåg att det inte var sonen på 13 år som körde (och satt i passagerarstolen) och innan jag förstod varför mannen i kuren på min sida hela tiden vänder ryggen åt oss.
Importförsäkring
Innan resan hade vi tecknat en tillfällig importförsäkring för att få lov att köra med bilen. Det ryktas att polisen i England har rätt att beslagta en bil som inte är försäkrad. Importförsäkringen gäller 30 dagar och reglerna varierar beroende på om bilen är registrerad i EU eller annat land. Flera av de svenska försäkringsbolag vi var i kontakt med innan resan erbjöd bara trafikförsäkring. Till slut hittade vi IF som tecknade en helförsäkring. Baksidan är att en importförsäkringen är dyr. Trafik kostar 1000 kronor, halvförsäkring 1000 kronor till och slutligen helförsäkring på ytterligare 1000 kronor – totalt 3000 kronor för en månad – och då fick vi inte ens utnyttja hela månaden eftersom en importbil måste körs direkt hem i väntan på registreringsbesiktningen. Importförsäkringen tecknas på bilens VIN-nummer (Vehicle Identification Number) då nummerskyltar som regel inte följer med bilar som exporteras. Eftersom vår bil aldrig registrerats i England räknades det som import ifrån USA. Då Camaron senast varit registrerad i Kalifornien följde den amerikanska nummerplåten med bilen (i en del stater följer skyltarna ägarna men i Kalifornien och en del andra stater följer de bilen). Framme i färjelägret på eftermiddagen var det bara att vänta på att få köra ombord på DFDS:s färja till Esbjerg i Danmark www.dfdsseaways.se. Väl ombord kunde vi börja koppla av med en bit god mat och sömn innan nästa förmiddag anlände till Danmark.