Motorblock till en L99-motor.
Alla nya delar har anlänt och monteringen kan starta efter maskinarbetet.

Tanken med bygget var att få en bra bil för gatan utan problem med besiktning samtidigt som det skulle bli en Camaro med attityd. Till slut kom delarna och nu startar den roliga återmonteringen.

En sak som vi underskattat i renoveringen var att det tog mycket längre tid att få tag i delarna till motorn. Det tog också lång tid att sätta sig in vad som var mest lämpligt för motorn och leta upp rätt delar på internet. Flertalet delar beställdes från Summit racing via svenska Autoshop i Florida.

Sammanlagt landade kostnaden på cirka 35 000 kronor och med frakt, tull och moms ungefär 50 000 kr. Bara kamkittet kostade ungefär 18 000 kronor och var den enskilt dyraste delen. Ska du köpa mycket kan det vara lönsamt att resa över till USA och hämta delarna själv.

En annan lärdom var fördelen med att anlita svenska Autoshop i Florida, eller Autoshop Racing Engines, som företaget heter. Otroligt smidigt att kunna beställa på svenska från USA och ha någon som kontrollerade delarna.
Jänkarna är generellt ganska slarviga med service och paketering. Något som vi fick erfara när det en dag kom bilder från Birgitta på Autoshop. Bilderna visade en tunn pappkartong med skadade kolvar huller om buller i.

Som tur hade lådan från Summit racing mellanlandat hos Autoshop i Florida som kontrollerade allt. Autoshop reklamerade paketeringen och beställde nya kolvar. Hade inte varit kul att öppna lådan i Sverige och sedan försöka reklamera. Tack Autoshop för all hjälp och ompaketering av delar!

Stage 1-kit innehåller kamaxel för VVT, lyftare, fjädrar, stötstänger och övrigt som behövs. Stage 1 ska fungera med originalturbin men min erfarenhet efter att kört motorn är att det är en fördel att byta till en turbin med högre stallspeed.
Stage 1-kit innehåller kamaxel för VVT, lyftare, fjädrar, stötstänger och övrigt som behövs. Stage 1 ska fungera med originalturbin men min erfarenhet efter att kört motorn är att det är en fördel att byta till en turbin med högre stallspeed.

Del för del till motorn

Som du kunde läsa i förra artikeln var det grundläggande problemet med motorn dåligt oljetryck. Valet att framtidssäkra bilen genom att bygga bort Active Fuel Management (AFM) var därför självklart men också att se över andra problem. Trick Flow har tagit fram en ersättningsplatta som heter Active Fuel Management Standard Delete (TFS-30678503). Tänk på att du även måste programmera bort AFM i bilens system.

För att få en motor för ”street and strip” valde vi ett kamaxelkit som passar för att behålla VVT, en Comp cams SN 485521-20 ”Stage 1 LST Master Camshaft Packages”. Paketet inkluderar flera av kamdelarna, bland annat lyftare, fjädrar och tätningar. Det ingår också en kamaxelbegränsare ”Comp cams phaser limiter” vilket i praktiken är ett litet metallblock som placeras i VTT:n och baserat på motorvarvtalet kompenserar för trimkammens högre lyft för att kolv och ventil inte ska krocka. Ett enkelt verktyg följer med som hjälper till att fjädra isär VVT:n och underlätta monteringen av metallbiten. Det hela är ganska enkelt när man väl klurat ut hur arbetet ska göras.

Specifikationerna för kamaxeln vi beställt gav precis den där härliga lite oroliga tomgången som en muskelbil med attityd ska ha. Dessutom utan problem med bilprovningen eller avgasvärden. Durationen är vid 0,050 tum 231 in och 244 ut med ett lyft av insugventilerna på 286 grader och för utblåsningsventilerna på 293 grader.

Kolvar till en bilmotor.
Hypereutektiska kolvar var för att dessa både har ett rimligt pris, jämfört med smidda kolvar, och tack vare ett högre silikoninnehåll har ökad hårdhet och bättre slitstyrka.

Speed-Pro hypereutektiska kolvar

Nya Speed-Pro hypereutektiska kolvar till L99-motorn visade det sig bli svårt att få tag på eftersom det var mer än tre månaders väntetid. Därför beställde vi istället motsvarande dito för LS3-motorn, H1516CP med överborrning. Skillnaden mellan kolvarna är att L99 är urfrästa för ventilerna men inte till LS3. Därför fick en mekanisk verkstad anlitas för att fräsa ur ytan för ventilerna. Vi valde att bara fräsa ur en på varje kolv och på så sätt få något högre kompression på tre cc per kolv.

Att valet föll på hypereutektiska kolvar var för att dessa både har ett rimligt pris, jämfört med smidda kolvar, och tack vare ett högre silikoninnehåll har ökad hårdhet och bättre slitstyrka. Något som är särskilt fördelaktigt i högprestandamotorer när kolvarna utsätts för större påfrestningar. Den högre silikonhalten minskar också termisk expansion, vilket innebär att kolvarna håller sin form och storlek bättre vid höga temperaturer.

Högvolympump för olja i en L99-motor.
För att öka oljeflödet monterades en högvolympump från Melling, en Melling Performance Oil Pumps 10355 (för motorkod J vilket är L99-motorn med automatlåda).

Melling högvolympump

För att öka oljeflödet monterades en högvolympump från Melling, en Melling Performance Oil Pumps 10355 (för motorkod J vilket är L99-motorn med automatlåda). Ett annat knep för att förbättra oljetrycket är att experimentera med olika lagerdimensioner till vev- och kamaxel eftersom det bland annat rapporterats om för stora kamaxelspel. På Youtubelänken ”LS Chevy 5.3 6.0 6.2 Low Oil Pressure Solutions” kan du få tips på hur du förbättrar oljetrycket med olika lagerdimensioner.

Kamaxelbegränsare.
Det ingår också en kamaxelbegränsare ”Comp cams phaser limiter” i kamkittet, vilket i praktiken är ett litet metallblock som placeras i VTT:n och baserat på motorvarvtalet kompenserar för trimkammens högre lyft för att kolv och ventil inte ska krocka. Ett enkelt verktyg följer med som hjälper till att fjädra isär VVT:n och underlätta monteringen av metallbiten. Det hela är ganska enkelt när man väl klurat ut hur arbetet ska göras.

Ta bort AFM men behåll VVT

Vi valde att behålla den variabla tändningen (VVT) eftersom det är stabilt upp till cirka 600 hästkrafter och vi byggde för 500 hk. Vill du däremot ha mer kusar kanske du ska överväga att även bygga bort VVT. I så fall finns det ett Summit Racing® VVT Delete Combos 09-0028. Givetvis beställer du ny kamdrivning oavsett om du ska ha med eller utan VVT.
När du allt eftersom monterar ihop motorn så tänk på att de olika delarnas dras till rätt moment och att en del, som vevaxeln, även dras i kombination med gradskiva i flera steg. Alla moment och grader finns i servicemanualen och eftermarknadsböcker. Givetvis har du nya originalbultar eftersom en del kräver tätning i gängorna.

Vattenpump till L99-motorn
Vattenpump till L99-motorn. Tänk på att den finns i både medurs- och motorurs rotering!

Vattenpumpen är en rejäl klump som även omfattar termostathus och skiva. Observera att det finns två sorter, medurs och moturs rotering – välj inte fel! Vår motor har moturs rotation eller som det heter på engelska; reverse rot.
Vi planerade att stänga av cylinderavstängningen (AFM) via programmering men den som bara vill stänga av det tillfälligt kan köpa ett AFM delete kit Range Technology AFM Disabler Device RA003B, som är en liten enhet att montera på OBD-porten under instrumentbrädan. AFM Disabler avaktiverar bara cylinderavstägningen men löser inte om du har problem med lågt oljetryck.

Trick Flow Active Fuel Management Standard Delete Kits TFS-30678503
Trick Flow Active Fuel Management Standard Delete Kit TFS-30678503

Trick Flow Active Fuel Management Standard Delete Kit

Trick Flow Active Fuel Management Standard Delete Kit TFS-30678503 monterades för att slippa framtida problem med AFM systemet. Trick Flow har utvecklat ett komplett kit för att på ett säkert och korrekt sätt ta bort General Motors Active Fuel Management (AFM), även kallat DoD (Displacement on Demand).

Med Trick Flow® AFM Standard Delete Kit (artikelnummer TFS-30678503) får man alla nödvändiga delar för att konvertera en L99-motor från AFM till en traditionell, mer driftsäker konstruktion. Kittet innehåller bland annat en plattan (solid valley cover) utan oljekanaler för AFM, ett komplett set med standard hydrauliska lyftare, nya lyftarbrickor (trays) samt packningar och monteringstillbehör. Genom att ersätta AFM-komponenterna med standarddelar elimineras risken för att lyftarna kärvar, vilket är ett vanligt fel på dessa motorer.

Detta kit är avsett för den som vill behålla VVT (Variable Valve Timing). Det innebär att man inte behöver byta frontkåpan (timing cover) eller kamdrev, utan endast fokuserar på AFM-komponenterna. För den som däremot även vill ta bort VVT finns separata kit och tillval med fasta kamaxlar och andra kåpor.

Sammanfattningsvis är TFS-30678503 ett kostnadseffektivt och pålitligt sätt att öka driftsäkerheten i LS-motorer med AFM. Resultatet blir en motor som levererar konsekvent prestanda utan risk för de typiska AFM-problemen, samtidigt som man kan fortsätta dra nytta av VVT-systemets flexibilitet.

L99-motor renoverad och monterad.
L99-motorn renoverad och monterad.

Återmontering av motorn i bilen

Många månader från start är motorn nu ihop byggd med alla nya delar. Dags att montera tillbaka härligheten. Återinstallationen gick smidigare än väntat och tog ungefär en dag. Camaro generation 5 har gott om utrymme i motorrummet och är trots elektronik enklare att skruva med än generation 4 där det är enklast att ta ur motor och framvagn tillsammans under bilen.

Monteringen gjordes i stort sett i omvänd ordning mot demonteringen och det är nog inte mycket som kan skapa problem. Det enda som kan vara lite klurigt är att få på AC-remmen. Hemligheten är ett litet men praktiskt verktyg som heter ”stretch belt installation tool”. Verktyget placeras på remskivan och trär sedan på remmen när du drar runt motorn för hand. Smart!

Motoroptimering.
Omprogrammering av motorn är nödvändig för att den ska fungera optimalt. Tomgång, luft-bräsnel-flöde är bara några parametrar som behöver ändras.

Programmering nödvändigt

Med motor, front och huv och allting inkopplat var det dag för provstart. I samband med första starten gjordes en första injustering av programvaran för att få upp tomgång och bränsle/luftflöde. Det tidigare låga oljetrycket var nu borta och var inledningsvis cirka 20 psi vid tomgång och varm motor för att så småningom öka till 30 psi och efter inkörning runt 40 psi. Kall motor ligger trycket på cirka 70 psi, helt godkänt.

Efter att ha kört in motorn cirka hundra mil och bytt till ny olja var det dags att justera in bilen ytterligare och göra effektmätning på rullande landsväg. Motorn fungerar som den ska men för bästa effekt och växling av automatlådan behöver vi koppla in en dator med speciell programvara för att programmera om bilen. Vi fick senare göra en extra justering vid färd för att få växlarna att gå i vid lite andra varvtal och slippa att bilen ”hackade” på varvtal som närmade sig 1 000 varv vid körning.

Den som vill experimentera kan köpa programvara på internet men det kräver kunskaper för att använda det optimalt och inte ställa till med några problem. Ett av de mer populära är HP Tuners. Enkelt beskrivet fungerar det som så att du köper deras OBD-kontakt, programvaran som installeras i din dator och betalar det antal krediter som du behöver (olika antal per bil) och kopplar upp datorn via Bluetooth till obd-kontakten.

Var medveten om att detta är ett kraftfullt programmeringsverktyg som låser upp den inbyggda ECU:n och en oerfaren person oavsiktligt kan skada motorn. Det finns inga inbyggda säkerhetsfunktioner i programmet så är du tveksam är det säkrare att anlita ett proffs.

Camaro 2012 på rullande landsväg för effektmätning
Camaron på rullande landsväg för att optimera motorn.


Alexander Forsström är specialiserad på digital trimning och grundare av AFRacing. Han förklarar att det inte bara handlar om tomgång utan att bland annat om att få ett så bra flöde som möjligt av luft och bränsle genom hela systemet. För att kunna optimera på bästa sätt behövs tillgång till en rullande landsväg, något Alexander har.
Efter att den första optimeringen gjorts i garaget med bilen på tomgång och en andra gång under körning för att slutningen efter inkörningen 100 mil senare slutligen hamna på en rullande landsväg och en sista injustering var något vi såg fram emot med spänning. Skulle vårt mål med projektet ha lyckats?

Och visst gjorde det. Efter en hel till knappande på datorn visade Dynotesten på att vi får ut 500 hästkrafter och 900 Nm i vridmoment på bakhjulen. Det kan jämföras med original 405 hk och 560 Nm mätt på motorn, vilket i verkligenheten är cirka 10–15 procent lägre eller 370 hk och 470 Nm och på bakhjulen. Med förändringarna har vi alltså fått ut ungefär 140 extra hästar och höjt vridmomentet med omkring 430 Nm. Därtill en bil som fungerar bra för vardagskörning men ändå har fått attityd med ett härligt riv.

Några paket med bildelar.
Några paket med bildelar från USA.

Förteckning över delarna jag köpte

Ska du göra en helmotorrenovering som den här kan du ha hjälp av listan eftersom det annars blir mycket letande och lätt att beställa fel saker. Tänk på att själv kontrollera vad just du ska ha till din motor. Tänk på att beställer du delar utanför EU tillkommer 10 procent tull och 25 procent moms på slutbeloppet.

Större delar

Trick Flow® Active Fuel Management Standard Delete Kits TFS-30678503
COMP Cams Stage 1 LST Master Camshaft Packages MK189-301-13 som är ett komplett kamkitt för L99 och innehåller:

  • COMP Cams LST Camshaft
  • Lifters
  • Timing Gear Seat or Phaser Limiter (Depending on application)
  • Pushrods
  • Valve Springs
  • Retainers
  • Valve Locks
  • Spring Seats
  • Valve Seals

Melling Performance Oil Pumps 10355 (för motorkod J vilket är L99 med automatlåda)
Waterpump reverse rot (var uppmärksam på om din motor roterar med- eller moturs)
Speed-Pro Hypereutectic Pistons H1516CP .50MM (överborrade 0,02)
Hastings Premium Ductile Ring Sets 2M5292020 (kolvringar)
Variable Valve Timing (VVT) Solenoid / Actuator
Timing chain
Timing sprocket (nedre drev vevaxel för VVT)
(Summit Racing VVT Delete Combos 09-0028 om du ska ta bort VVT)

Lager, bultar och diverse småsaker

Lager vevaxel standard Clevite P-Series Main Bearings MS-2199P
Lager vevstakar Clevite P-Series Rod Bearings CB-663P(8)
Kamlager standard CC433W
Diverse packningar, bultar mm
FelPro HS26192PT9 Headgasket
Fel-Pro Headbolt Kits ES72390 (bultar till topparna 2 set behövs)
FelPro CS9284 Converstion kit
Torque Converter Fasteners (bultar till turbinen)
ARP Pro Series Flexplate Bolt Kits 244-2902 (bultar till automatlådan-motor)
ACDelco 12639280 (stora remmen till generator etc)
Continental OE Technology Series Multi-V Stretch Belts 4040382S (lilla remmen)
ACDelco Professional Platinum Spark Plugs 19299585
ACDelco Spark Plug Wire Sets 19297035
Fel-Pro Oil Pump Gaskets 72401
Fel-Pro ES 73115 Cam thrustplate
ACDelco Engine Oil Cooler Seals 12613165
Chevrolet Performance Oil Cooler Adapter Gaskets 15203889

AFM Disabler Devices

AFM delete kit Range Technology AFM Disabler Devices RA003B (om du bara ska avaktivera AFM via OBD-porten annars behövs den inte). Bättre att göra en riktig ombyggnad ifall motorn ändå renoveras!

Whiteboard med anteckningar i vilken ordning bildelarna monterats isär.
Några paket med bildelar från USA.

Monteringen steg-för-steg

Installerat innan motorn lyftes i bilen

  1. Vattenpump.
  2. Insug.
  3. Grenrör.
  4. Slang bak på insuget till bromsens vakuum.
  5. Pluggat hålet på nya plattan för AFM avstängning.

Med motorn i bilen

  1. Sju bultar till växellådans kåpa.
  2. Tre bultar till turbinen/startkransen (nya bultar med gänglåsning, Doorman).
  3. Muttrar på de två motorstöden (en mutter per motorstöd).
  4. Dragning av röd grov kabel till startmotor och rör under oljetrågets framkant.
  5. Dragning av ledningen bakom startmotorn.
  6. Kontakt ovan startmotorn i blocket.
  7. Knacksensor i blocket höger sida.
  8. Kontakt i oljetråget under startmotorn.
  9. Svart plastkåpa mellan startmotor och automatlådan.
  10. Inkoppling av grov plus och kontakt på startmotorn.
  11. Montering av startmotor med två långa bultar i blocket.
  12. Montering av tunn metallkåpa på startmotorn med tre små bultar på startmotorn.
  13. Montering av metallplattan mot blocket med fem bultar som AC-kompressorn är monterad i.
  14. Montering av AC-kompressor mot metallplattan med fyra bultar.
  15. Anslutning av de två AC-rören som går in i kompressorn (ACDelco 1531101 och 13579648).
  16. Koppla kontakten på AC-kompressorn och satt fast kabeln under bilen.
  17. Monterat rem för AC-kompressor och vevaxeln med verktyget ”stretch belt Installation tool”.
  18. Anslut kontakten mellan vevaxelgivaren vid svänghjulet med kabelstammen på vänster sida.
  19. Anslutet de två mellantjocka slangarna på höger sida front torpedväggen till vattenpumpen.
  20. Montera oljefilter med olja i.
  21. Montering av minikylaren mot blocket på vänster sida. Två bultar till plattan mot blocket och åtta bultar för minikylaren samt slang monterad på kylaren och slang monterad på blocket.
  22. Montering av hållare för generator längst ner till vänster på framsidan av blocket. Tänk på att pressa ut bussningarna för generatorn på fästet först så det går att montera generatorn lättare.
  23. Monter av generator med två långa bultar.
  24. Montering av kontakt och pluskabel på generator.
  25. Montering av servopump.
  26. Montering av rör och slang på servopumpen.
  27. Jordkontakt och fäste till kabelhärva höger sida toppen fram högt upp.
  28. Montering ny remspännare höger sida på toppen, två bultar.
  29. Stora remmen monterad.
  30. Nedre vattenslang monterad i vattenpumpen.
  31. Anslutit vakuumslangen till bromsservon.
  32. Anslutit kontakterna på vänster kabelhärva vid insuget, bland annat spridarna.
  33. Anslutit bränsleledningen på vänster sida vid insuget.
  34. Skruvat fast bränsleröret som går över insuget.
  35. Anslutit kontakterna på höger kabelhärva vid insuget, bland annat spridarna. Tejpa ihop kontakten till AFM eftersom den inte används med AFM delete kit.
  36. Anslutet den svartvita tunna jordkabeln på höger sida i kabelhärvan mot toppen.
  37. Skarvat ihop den svarta tunna jordkabeln på höger sida som går från kabelhärvan till toppen längst bak på långsidan.
  38. Anslutit tunna svarta vakuumslangen mellan uttaget på höger sida till insuget.
  39. Kopplat in den svarta lilla dosan på höger framsida vid insuget med metallröret och de svarta hårdplaströren med de vita clipsen.
  40. Monterat fläktarna med två skruvar och kabel.
  41. Anslutit elkontakten till fläktarna.
  42. Anslutit den lilla kylarslangen från kylarens överdel till det lilla röret vid insuget.
  43. Monterat insugsröret och luftfilter samt hållare för K&N.
  44. Kopplat in kontakt på insugsröret.
  45. Anslutit luftslangen till insugsröret.
  46. Fyll på mineralolja i motorn 5 – 30 på 7,5 liter för att köra in motorn cirka 100 mil innan byte till syntetolja.
  47. Fyll på med kylarvatten Lifetime 50/50 cirka 10,5 liter.
  48. Fyll på med original servoolja.
  49. Montera kattarna till avgassystemet.
  50. Anslutit de fyra kontakterna för syresensorerna från kattarna till kabelhärvorna i motorrum och på växellådan (två på var sida).
  51. Montera resten av avgassystemet.
  52. Kopplat in säkringen till bränslepumpen.
  53. Provstarta och kört cirka 20 minuter. Ha extra kontroll på att oljetrycket är bra. Har du trimmat kan det vara problem med tomgången om du inte har programmerat om via datorn.
Kvinna vid arbetsbänk i verkstad
Birgittas Autoshop i Florida

Länktips för mer information

Det finns en hel del information på internet om L99-motorn. Här är några tips.

Youtube om oljeproblemen på L99-motorerna
https://www.youtube.com/watch?v=64t5BFlCKg0&t=2s

Artikel på engelska om hur du får mer effekt i din L99-motor
https://www.onallcylinders.com/2018/09/28/l99-6-2l-engine-upgrade-guide-expert-advice-l99-mods-maximize-performance/?fbclid=IwAR3Xs0GabMATg3o9DPnvyRtklLK8VWJR_EBxyaEmvOgZ6DDiMrcB-0bu8k4

Artikeln med olika länkar med specifikationer på L99-motorn och tips om trimning mm
https://www.onallcylinders.com/2018/09/20/l99-6-2l-engine-specs-performance-bore-stroke-cylinder-heads-cam-specs/?fbclid=IwAR0zWxr-0ugWzie3_HsjZCaj-wMfnCbA0qOwJgMbK9j_-18FIZlLX3G0SxA

Fakta och test av GM:s VVT
https://www.motortrend.com/how-to/hrdp-1007-gms-variable-valve-timing-system-performance-test/
https://www.motortrend.com/how-to/how-to-remove-add-vvt-to-your-engine/

Montering av Phaser Limiter till VVT
https://www.youtube.com/watch?v=5fzzPB3oEAs

Beställning av delar

Summit Racing
https://www.summitracing.com

Maskinarbete och motorbyggen
Kristianstad motorslip
https://www.motorslip.nu