En ny styrkoppling i förpackning
”Steering Coupling Disc Kit”, artikelnummer 31002, från Dorman HELP!-serien. På svenska kallas detta oftast för en styrkopplingsskiva eller mer tekniskt en rag joint.

Har du glapp i ratten på Camaro så det känns som en sliten gammal 50-talare? Då är det dags att byta styrkopplingsskivan.


Kopplingsskivan (vanligen i gummi eller gummi med förstärkningar) sitter mellan rattstången och styrväxeln. Dess funktion är att vara vibrationsdämpning eftersom skivan absorberar vibrationer från vägen som annars skulle kännas i ratten. Den tillåter viss flexibel rörelse mellan rattstången och styrväxeln, vilket skyddar styrkomponenterna. Den har också en säkerhetsfunktion att vid kollision tillåta viss deformering snarare än att överföra kraft direkt från styrväxeln till ratten.

De vanligaste symptom vid slitage är just glapp i styrningen, knäppande eller dunkande ljud när man svänger och oprecis styrrespons. Att byta den är ganska enkelt och rakt på sak.

Styrstång med styrkopplingen.
När styrstången ändå var lös passade vi på att blästra och lackera den.

Byte av styrkopplingsskivan

Lossa gamla kopplingsskivan. Spreja muttrarna/bultarna med rostlösare. Vänta några minuter. Vanligtvis sitter det två bultar som går genom skivan, en från rattstången och en från styrväxeln. Håll mot med två nycklar och lossa dem.

    Skjut isär rattstång och styrväxel en liten bit om det behövs för att få bort skivan. Om den sitter fast: Använd hammare försiktigt eller en plattmejsel för att lossa skivan.

    Installera nya kopplingsskivan. Montera den nya skivan med rätt orientering (använd gärna gamla som mall).

      Trä bultarna genom hålen i skivan, styrväxeln och rattstången. Kontrollera att rattstångens splines passar in korrekt (om tillämpligt). Dra åt muttrar ordentligt. Moment kan variera men runt 30–40 Nm är vanligt (dubbelkolla med din verkstadshandbok om möjligt).

      Kontrollera styrningen. Kontrollera att rattens centrering inte förändrats. Vrid på ratten fullt åt båda håll och se till att inget tar i eller kärvar. Återmontera ev. kåpor om du lossat något. Testa styrningens känsla, glapp och centreringsförmåga. Om ratten står snett, kan justering av rattstångens läge eller hjulinställning behövas.

      💡 Tips:
      Använd låsvätska (t.ex. Loctite) på gängorna för säkerhets skull. Inspektera samtidigt styrleder och bussningar – ofta slitna samtidigt. Om skivan sitter på en bil med kollapsbar rattstång, var försiktig så du inte trycker ihop rattstångens inre sektion vid demontering.