I färjelägret vid Harwich april 2011 i väntan på att få köra ombord på färjan till Danmark och vidare färd till Sverige.

Följ med på en spännande resa och renovering av tre halvrisiga Camaro. Resan startar 2011 med renovering av en Camaro 1997 Z28 30th Anniversary cab. Därefter 2020 renovering av en Camaro 2SS 45th Anniversary cab och 2025 en Camaro 1968 som behöver en omfattande renovering.

Vi börjar resan 2011 med inköpet av en sällsynt Camaro Z28 1997 ”30 anniversary convertible” i England. Fraktar hem bilen till Sverige och renoverar bilen steg för steg. Arbetet la grunden till denna webbplats där du kan följa renoveringen i de olika artiklarna. Första texterna skrevs 2011 och därefter fortsätter det framåt i tiden. När första projektet var klart tog nästa vid några år senare – en Camaro 2SS 45th Anniversary cab och slutligen 2025 en Camaro 1968 som renoveras till en SS 350 Tribute car. Jag delar med mig av erfarenheter från import, renoveringar och hur du får ut det mesta av din Camaro.

Kort om mig

Vad är det då för galning som knappt hinner avsluta en Camaro-renovering förrän nästa renoveringsobjekt är inköpt? Född på 60-talet började jag tidigt att uppskatta Camaro. Några månader efter 18-årsdagen köpte jag min första Camaro, en 1971 års modell. Ungefär samtidigt startade jag den svenska klubben för Camaro-intresserade, Swedish Camaro Club, som senare bytte namn till Camaro Club Sweden.

Under tiden sålde jag efter några år min Camaro 1971 till förmån för en Camaro 1969 cabriolet som snabbt fick sällskap av en till Camaro, en Z28/RS 1969 i stort renoveringsbehov. Z28:an plockades omgående ner i molekyler och under fem år renoverades den tillbaka till motsvarande nyskick. Bilen gick som projektbil i Wheels Magazine i fem delar under slutet av 80-talet. På 90-talet såldes den till Danmark där den fortfarande finns kvar.

I samband med flytt från Blekinge till Lund och att vi bildade familj såldes allt i Camaro-väg. Så ungefär 15 år senare undrade sonen om jag inte skulle ta upp Camaro-intresset. Vi besökte en Camaro-träff och därefter var det kört. Lämplig bil började letas efter och slutligen hittade jag den vita 1997- års 30th anniversary-bil som du kan läsa om här, samt resten av de två andra bilarna som följt efter. Jag hoppas du får mycket nöje, och kanske lite nytt också, om de saker jag tar upp i renoveringen!

Jo, en sak till. Varför just Camaro, när det finns så många andra bilmärken, kanske någon undrar. Svaret är att jag var som väldigt liten alltid intresserad av bilar – och amerikanska bilar i synnerhet. Framför allt de från slutet av 50-talet och framåt. När det sedan blev dags att fylla körkort var Camaro, Mustang och några till som gick att köpa till rimligt pris för en yngling. Några kompisar hade Mustang men jag blev aldrig imponerad av kvalitén, däremot har Ford lyckats med formgivningen. Däremot upplevde jag att Camaro var en bil som det lätt gick att skruva med. Lite överdrivet får det att plocka ner en Camaro i molekyler utan mycket mer än en skiftnyckel. Därtill Chevrolets berömda motorer.

När jag väl börjat med min första Camaro och startat Camaro-klubben växte kunskapen om modellen och därmed ökade intresset ännu mer. Som alltid är det ju så att ju mer man lär som om något desto mer upptäcker man att det finns som man inte vet och vill lära sig. Så trots att jag passerat 60 år väcks jag fortfarande av nyfikenhet när jag ser en Camaro för att lära mig mer. Därmed inte sagt utan att jag kan uppskatta även andra fina entusiastbilar också, men Camaro ligger mig ändå varmast om hjärtat!

Johnny Åberg

Spänn fast bältet så åker vi!