I samband med att cabben byttes, monteras ny inredning på stolar och baksäte.

Inredningen till vår speciella jubileumsbil är den mer exklusiva helvita skinninredningen. Som standardutrustning såldes vinyl med tyg i houndtooth-mönster i svart och vitt (precis som på Indy Pace Car-bilarna 1969) men den som ville kunde alltså köpa till den mer påkostade helvita skinnvarianten. Top n trim ersatte den slitna inredningen med nytt.

Under årens lopp har inredningen blivit rejält risig och som många bilar var speciellt förarsätet hårt åtgången. Vit inredningen avslöjar all smuts, repor och spricker. Via E-bay www.ebay.com fick vi napp på en ny inredning uppsydd efter originalmallarna. Pris, cirka 7 000 kronor i skinnutförande (inte den billigare i vinyl). Hade motsvarande inredning sytts upp för hand i Sverige hade priset varit minst det dubbla, sannolikt mycket mer.

När väl inredningen var hemkommen och uppackad kunde det konstateras att den var bra, men inte perfekt – i alla fall om man är pedant. De broderade ornamenten på nackstöden och baksätet var rätt men hade sytts slarvigare än originalet. Likaså var två sömmarna på baksätet sydda på ett annat sätt. Det skulle också vid monteringen visa sig att passformen hade mer att önska. Nu ska det kanske tilläggas att är du inte lika nördig och petig är inredningar som den här prisvärda.

Att byta inredning går att göra själv och vi har gjort det på andra bilar men när du vill ha det perfekt är det klokt att anlita yrkesmän. I samband med att Top n Trim i Helsingborg bytte cabben fick de också byta inredningen.

Arbetet steg för steg

Originalinredningen hade under sina 25 000 mil slitits rejält på sina ställen. Förarstolen var sprucken och hade lagats provisoriskt. Resten av inredningen hade också skavanker.

Original och ny stolssits bak.

Den gamla stolssitsen till vänster och den nya till höger.

Ny och original stolsits bak.

Framstolarnas sittdelar ser bra ut på avstånd men den som vill vara petig och tittar närmare ser att mönstret i det nya (vänster) har mindre hål än den gamla (höger).

Original och ny 30-logo på baksäte.

30-logon är slarvigare broderad än originalet. Gamla stolsryggen bakerst med den blekta logon och nya till främst. De två breda sömmarna på ryggstödet i baksätet skiljer sig också. Överst är original med dubbla sömmar och under enkelsöm.

Original och ny 30-logo på framstolar.

Original 30-logo ryggstöd fram.

Ny 30-logo ryggstöd fram.

Den gamla inredningen till vänster med en blekt 30-års logga. Tittar man riktigt noga syns det att den nya är mindre välsydd men mycket lik originalet.

Demontering av gammal klädsel med spackelskrapa.

När den gamla inredningen ska tas bort får du vara försiktig. En spackelskrapa förhindrar att skumplasten inte rivs loss.

Märkning på insidan av original stolsits.

När sätet väl är av avslöjas att originalsätena syddes i Mexiko. Här hittar vi även lappar som talar om vad inredningen är till för bil. Mycket tillverkades utanför USA eftersom det är billigare. Tyvärr blir ibland kvalitén lidande.

Märkning på original stolsits undersida.

Detalj på dekal på baksidan av originalinredningen. Tillverkningsdatum mm.

Demontering av originalklädsel på framstol.

Plastskena för montering av stolssits fram.

Förarstolarnas vinyl krängs av efter att du lossat på baksidan och de två ”skenorna” vid sidorna på framsidan som håller in vinylen.

Värmning med strykjärn för enklare montering

Innan montering värms skumplasten upp med ett strykjärn för att underlätta montering och få bort ojämnheter.

Elektronik för elstolarna fram.

Vår bil är utrustad med elmanövrerade framstolar.

Montering av ny klädsel på framstol.

Inredningen dras på uppifrån och sedan arbetar du dig nedåt, se till att få sömmarna raka från början.

Insidan av klädseln till baksäte limmas med spraylim.

Insidan av bakdelen på baksidan limmas med spraylim för att fästa mot skumplasten I ryggstödet.

Gammal förarstol sidorstöd.

Ny klädsel monterad på förarstol.

Före och efter.

Ny inredning och cabriolet på plats. Härligt!

Läs nästa avsnitt