Några olika handlingar. titelpapperet (vänster) är nästan ett måste om du ska få bilen godkänd. Vi beställde oroginaluppgifter från GM på bilens utrustning och till höger Trafikverkets ursprungskontroll.

I väntan på besked ifrån Transportstyrelsens ursprungskontroll passar vi på att titta närmre på bilen och förbereder för registreringsbesiktning.

Bilen har gått 24 000 mil men är i ett förvånansvärt bra skick. Bortsett ifrån en del slitage har de fyra tidigare ägarna vårdat bilen väl.

Vår bil har rullat 24 000 mil och dragit på sig en del slitage men är ändå förvånansvärt välbevarad – kanske för den stått garagerad de senaste sju åren. Förutom att cabrioleten behöver bytas, kan vi under vår resa från England höra ett gnisslande ljud ifrån bakvagnen. Det är vanligt att bilar som rullat långt eller stått still länge får torkade gummibussningar. Förmodligen är det i vårt fall samma sak, att gummibussningarna vid länkarmarna behöver bytas. Något som vi redan innan köpet varit inställda på att göra.

En Camaro med slitna delar gör inte rätt för sig och därför är det klokt att byta slitdelar i fram- och bakvagnsdelar som bussningar, dämpare och fjädrar. Andra saker vi noterat är ett visst vibrerande i bilen vid såväl låg fart som landsvägskörning, kan vara något med drivlinan eller däcken. Inredningen i bilen är vitt skinn (tillval). Förarsätet hade en del slitage och även passagerarstolen hade bättringsmålats av tidigare ägare. Glädjande nog är flertalet originaldelar kvar och fungerar, vilket är trevligt med tanke på att detta är en framtida samlarbil. Kommande veckor inleds felsökning och konvertering för svenska regler.

Inför regbesiktningen

  • Efter att bilen är godkänd i ursprungskontrollen av Transportstyrelsen kan vi boka tid för registreringsbesiktning. För att vår Camaro, som inte tidigare varit registrerat i EU, ska bli godkänd krävs det en del anpassning.
  • Sidoblinker i framskärmar (f o m 1986). Dessa ska bland annat vara E-märkt och ha siffran 5 i glasen samt synas fem grader bakåt. Att borra hål i skärmarna känns inte så kul på en originalbil så en del gör provisoriska lösningar för besiktningen. Detta gillas dock inte och risken är att en sådan montering blir underkänd. Efter lite letande hittar vi på Biltema små diodlampor för ändramålet (art 42-412). Fördelen med dessa diodlampor är att de inte bygger ut undertill (6 mm hål för kabeln) och är dioder vilket innebär låg energiförbrukning och fördelen att det inte belastar bilens varningssystem för belysningen.Vi monterade först dessa på bilen bara för att sedan konstatera att de såg klumpiga ut för en fast montering då de byggde ut 2 cm. Det fick istället bli en smäckrare modell ifrån Peugot.
  • Parkeringsljus fram får inte vara orange, som det är original i USA, utan måste vara vitt eller gult. Vi hittar nya vita glas på Blocket (går att köpa ifrån USA också). Nackdelen är att dessa inte är E-märkta med fristående A men tills vidare får vi använda denna lösning eftersom vi inte lyckas hitta godkända glas. Då vår bil har separata lampor för blinkers byter vi de klara lamporna mot gula för blinkersen och har klara lampor för parkeringsljuset. Det knepiga med att byta parkeringsljus på Camaro 1993-2002 är att få dessa på plats. På webben tipsas om att det är enklast att demontera hela plastfronten.
  • Bullerintyg (f o m 1996) kan beställas av till exempel DEKA www.registreradinbil.nu och kostar 2 700 kronor. Tänk på att det är viktigt att uppge rätt chassinummer.
  • Chassinummer stämplat i ex fjädertorn höger fram. Ska vara 7 mm teckenhöjd. Ett tips är att du skriver ut ett papper på skrivaren med tecknen och tejpar fast på tornet, då är det lättat att med körnare att knacka in tecknen i punktform.
  • Orange sidomarkering bak. Ursprungligen är dessa röda. Det råder två skolor på Bilprovningen om USA-bilar kan godkännas eller inte med röd sidomarkering. För att slippa diskussionen vid besiktningen är det enklast att bara koppla ur glödlamporna. Eftersom det finns sidomarkeringslampor i klarglas till Camaro väljer vi att byta ut de originalröda glasen mot klara och sätta dit orange lampor.
  • Orange blinkers bak är standard på Camaro från och med 1997, så det behöver vi inte byta.

Läs nästa avsnitt