Funderar du på att köpa en Camaro av fjärde generationen är det rätt tillfälle att köpa nu. Priserna är på väg upp men fortfarande går det att fynda.

Klassiska Pace Car Camaros. Från vänster 1967, 1969, 1982, 1993 och i förgrunden 1997 som var Pace Car på Indy Brickyard 400 (övriga var för Indy 500).

Att priserna är förmånliga nu för den som vill köpa en Camaro 1993-2002 visar en sammanställning som ProjektCamaro har gjort. Fynda din Camaro 1993 för cirka 30 000 kronor eller satsa på en nästan ny för 200 000 kronor. Utbudet är stort och priserna varierar mycket.

Under tiden vi letade bil har vi under ett år följt och sammanställt priser på över 60 Camaro 1993-2002 som annonserats ut på Blocket och andra svenska säljsajter. Undersökningen visar att priserna för 4-generationens Camaro varierar stort till och med inom samma årsmodell. Vanligast i annonserna är Camaro med V6-motor medan efterfrågan är störst på V8. Därför faller V6-bilarna i pris ibland oförtjänt mycket trots att skicket kan vara bättre än deras motsvarighet med V8. Å andra sidan finns det också säljare som begär orimligt mycket för sina V6-bilar. Låga mil innebär högre pris och som alltid är sällsynta modeller, till exempel Z28 och SS, dyrare – helst i kombination med cabriolet, vilket ger ett pristillägg på 20 000 kronor eller mer. Billigast var en 1993 med 14 000 mil för 30 000 kronor och dyrast en 1998 Z28 Targa med bara 1 800 mil på mätaren och en prislapp på 200 000 kronor.

Köptips

Camaro är en driftsäker bil men kontrollera bilens skick och historik noga. Nyare bilar har mer elektronik som kan gå sönder. V8-bilarna har ofta levt ett tuffare liv än modeller med V6-motor. Utseendemässigt är dessa årsmodeller ganska lika även om det finns framför allt tekniska olikheter, läs därför vår översikt för att ta reda på vilken årsmodell som passar dig bäst. Nyare bilar har fler moderna tillbehör men på sikt brukar första årsmodellen få bäst samlarvärde. Som alltid vid introduktionen av en ny modell får dock de första årgångarna flest barnsjukdomar medan de senare är mer genomarbetade.

Låga tillverkningssiffror och specialmodeller är dyrare att köpa och blir alltid mer eftertraktade med åren. V6-motorn ger bäst ekonomi, är billigare i inköp och finns i ett större utbud men erbjuder kanske inte den rätta muskelbilskänslan. Många anser att en Camaro ska ha V8-motor. Fjärde generationens Camaro Z28 hade en LT1-motor till 1998 års modell då helaluminiummotorn, LS1, lanserades i Camaro. Just LT1-beteckningen fanns redan i Camaro Z28 1970 men den LT1-motor som sitter i 90-talets Camaro och kallas generation II är inte alls att jämföra med tidigare LT1-motor. 90-talets LT1-motor (gen. II) har tyvärr bara namnet gemensamt och saknar exempelvis 4-bultat, smidd vev och Musse Pigg-toppar mm. därmed inte sagt att nyare LT1-motorn på något sätt är dålig, tvärtom, motorn som är på 350 cubik levererar bra med effekt och vrid och dessutom ger den omvända vattenkylningen bättre kyla till topparna.

Olika modeller

Många Camaro som sälj har avtagbara takluckor, kallas targa eller T-top. Dessa kan kanske vara ett alternativ till de få cabrioleter som är till salu. Genom en lång tillbehörslista är sällan en Camaro den andra lik. Fundera på vad du värderar högst. Vill du ha en kul sommarbil till lågt pris är kanske en V6:a med targatak något. Tänker du istället behålla bilen länge är en sällsyntare samlarmodell din melodi. 1993 tillverkades Camaro Indy Pace Car-kopior, 1997 tillverkades en begränsad upplaga av jubileumsmodellen till 30-årsminnet ”30th Anniversary Package” och 2002 firades Camarons 35-årsjubileum med ett speciellt ”35th Anniversary Package”.  SS-modellen håller precis som Z28 en särställning i camarokretsar.

Kontrollera via databaser

Många av bilarna som säljs till höga priser stoltserar med lågt antal mil, men hur säker är du på att mätarna inte har ändrats? Kontrollera alltid bilens historik både i Sverige och USA. För att kontrollera bakgrunden i Sverige kan du använda Transportstyrelsens fordonsdatabas www.transportstyrelsen.se eller www.carfax.se. För att ta del av den amerikanska historiken besök www.carfax.com (behövs en person som bor i USA för att kunna köpa utdrag). Du kan också använda till exempel webbtjänstens Auto Data Direct www.add123.com men denna tjänst ger inte uppgifter om antalet ägare. Har du kontakt med någon som arbetar på GM kan du få hjälp att plocka ut bilens servicehistorik som numera finns digitalt. Var mycket noga med att kontrollera att mätaren inte skruvats tillbaka genom att följa rapporterad mätarställning år för år i dokumentationen.

Blivande samlarbil

Prismässigt befinner sig idag tredje och fjärde generationens Camaro där första generationen (1967-69) var för trettio år sedan. Då, på 80-talet, blev Camaro 1967-1969 många gånger första amerikanska busbilen för motorintresserade ungdomar eftersom priserna var låga. Idag kostar första generationen och de tidiga 70-talarna från 100 000 kronor och uppåt, ofta mycket mer, och anses som samlarbilar. Med största säkerhet kommer med tiden även fjärde generationen att tillhöra den skaran med tiden.

Fyndläge

Sammanfattningsvis kan sägas att vill du skaffa en Camaro från 1993-2002 är det dags att köpa nu. Priserna är låga och du får en snygg, modern bil med bra komfort och som har goda förutsättningar att bli en samlarbil en dag. Nöjer du dig med V6 och standardutförande kan det vara fyndläge men sällsynta modeller i originalskick blir värda mer på sikt. Flera av bilarna i annonserna finns på bilfirmor som inbytesbilar. Bensintörstiga amerikanare är iskalla hos bilföretagen och du har därför goda möjligheter till att pruta på priset.

Läs nästa avsnitt