Efter kontroll på Tullen av handlingarna och betalning kontrolleras att bilens ID-nummer (VIN) stämmer med uppgifterna.

Att importera en bil verkade först väldigt krångligt men när vi brutit ner de olika momenten i delar visar det sig tvärt om ganska enkelt. Bara man gör rätt ifrån början.

Bilen har klarat färden genom England och med färja nästan ett dygn senare kommit till Jylland i Danmark. Resan rullar vidare genom ett Jylland i vårskrud och några timmar senare kör vi den sista sträcka till Sverige över Öresundsbron. På svenska sidan får vi direkt känna på svenska myndigheter. Bilen vinkas in av polisen på brofästet som undrar över den amerikanska registreringsskylten.

Eftersom vi har alla handlingar till hands (certificate of title, köpavtal och svenskt försäkringsavtal) kan vi en stund senare med en förmaning om att se över däckmönstret fortsätta till tullkontoret några kilometer längre bort. Vi har nu kört bilen England-Danmark-Sverige. Men resan startade egentligen tidigare, genom att vi före köpet satt oss in i vad det innebär att importera en bil.

Import från EU eller länder utanför unionen skiljer sig åt, precis som kraven på olika årsmodeller, så det är viktigt att känna till exakt vad som gäller – innan köpet. Efter att ha googlat runt på olika forum och webbplatser innan köpet kunde vi konstatera att en hel del uppgifter är felaktiga, helt enkelt därför att reglerna har ändras sedan uppgifterna lagts ut på webben. Säkrare är istället att läsa på Transportstyrelsen webbplats som regelbundet uppdateras och har en utmärkt steg-för-steg-guide för bilimport.

Kontrollera bilen med VIN

Innan resan till England hade vi kontrollerat bilens id-nummer, VIN-nummer (som regel ses genom bilens vindruta på instrumentbrädan och står i handlingarna) med olika register så bilen inte var stulen eller hade någon försäkringsskada anmäld. Vin-numret fick vi av säljaren via e-post och kontrollerade det på Carfax webbplats. Lämnar inte säljaren ut vin-numret är det en varningssignal och kan vara ett tecken på att allt inte står rätt till.

När vi kontrollerade vår bil i april 2011 visade det sig att Carfax.se (och carfax.eu) inte klarar av att hämta uppgifter ifrån amerikanska Carfax, så vi var tvungna att köpa ett utdrag ifrån Carfax.com istället. För att kunna göra det måste man ha ett betalkort registrerat i USA. Genom en väns bekant fick vi hjälp med utdraget. Allting i rapporten visade OK – inga skador, stölder eller andra överraskningar var rapporterade.

På webbplatsen Auto Data Direct går det att få ytterligare uppgifter om bilen. Att få utdragen via internet kostar några hundralappar och är väl investerade pengar. Vid köpet är det sedan mycket viktigt att få med bilens samtliga handlingar och i synnerhet registreringsbeviset (certificate of title) – utan registreringsbeviset blir det nästan omöjligt att få bilen godkänd i Sverige. För att styrka köpet i tullen krävs även ett köpeavtal (vi använde ett ifrån Konsumentverkets webbplats). Köpeavtalet används som underlag av Tullverket för att beräkna tullavgift och moms.

Tull och moms

Eftersom vår bil har varit registrerad i USA (import ifrån land utanför EU) måste vi betala tull på 10 procent av inköpspriset och sedan 25 procent moms på summan av inköpspris och tull. Egentligen ska detta betalas i första EU-land som bilen kommer till (i vårt fall Danmark), men när vi några dagar tidigare talade med tullen sa de att det är lite si och så med bevakningen vid färjan i Danmark och finns det ingen tullare där är det bara att köra vidare till Sverige och förtulla den bilen i Sverige.

Innan resan till England hade vi läst på hos Tullverkets webbplats vilka dokument som behövs. På Klareringsexpeditionen i Malmö vid Olleboterminalen finns trevlig personal som med hjälp av kvitto på bilen, title och uppgifter om bilens vikt snabbt fyller i tull- och momsblanketter. Sedan är det bara att se glad ut och betala (går att betala med kort). Efter att tullaren kontrollerat att bilens VIN-nummer stämmer överens med handlingarna släpptes vi iväg för fortsätta färd hem genom Skåne.

Importens tio steg

  1. Förarbetet. Gör din hemläxa innan resan och kontrollera med exempelvis Carfax att bilen inte är stulen eller bjuder på några andra överraskningar. Ta också reda på vilka papper du behöver. Förbered köpeavtalet.
  2. Köpet. Skriv ett tydligt köpeavtal som innehåller bilens VIN-nummer, datum för köp, namn, person- och adressuppgifter till säljare och köpare, pris och era underskrifter. Se till att du får med alla handlingar till bilen, det är mycket viktigt att du får med bilens registreringspapper (title).
  3. Importförsäkring bör du boka innan köpet så du har med dig papper ifrån försäkringsbolaget att bilen är försäkrad (minst trafikförsäkring, helst helförsäkring). Försäkringen registreras på bilens VIN-nummer eftersom registreringsskyltar som regel inte följer med bilen.
  4. Förtulla bilen när du kommer till Sverige och betala moms, 10 procent tull på inköpspriset och sedan 25 procent moms på summan.
  5. Ursprungskontroll är nästa steg. Du skickar anmälan till Transportstyrelsen. Du måste skicka alla handlingar som original. Ta kopior på alla dokumenten, i synnerhet title-pappret. Ansökan kan inte ske förrän bilen är tullad och momsad. Skicka brevet rekommenderat så de värdefulla handlingarna går att spåra om de kommer bort.
  6. Intyg. Olika sorters intyg för exempelvis bromsar och buller kan behövas beroende på bilens årsmodell. Beställ eventuella intyg och anpassa bilen för svenska förhållanden medan du väntar på att ursprungskontrollen ska bli klar (tar 1-2 veckor). För personbilar från 19961001 och nyare behövs endast bullerintyg under förutsättning att det finns en MPV-klisterlapp i förardörren. Om klisterlappen saknas krävs även intyg på bromsar och stöldskydd. På Bilimportörernas Riksförbunds webbplats kan du läsa mer.
  7. Tillfällig registrering kan beställas samtidigt som du ansöker om ursprungskontroll. Du måste teckna minst en trafikförsäkring om du inte redan har en importförsäkring som gäller i 30 dagar.
  8. Registreringsbesiktning och identitetskontroll är nästa steg när bilen är godkänd i ursprungskontrollen. Som regel görs även kontrollbesiktning vid detta tillfälle.
  9. Påställning. Så snart du har registreringsskyltarna och bilen är godkänd kan du ställa på fordonet.
  10. Försäkring. Är ditt fordon ett hobbyfordon kan du förmodligen teckna en förmånlig försäkring. Kontakta Motorhistoriska riksförbundet (MHRF) och Bilsport & MC försäkring. Specialbilsförsäkring, blivande klassiker, klassiker och veteranfordon är bara några av de olika specialförsäkringarna som finns.

Läs nästa avsnitt