Följ renoveringen steg för steg och dag för dag.

2010 – mars 2011 Söker efter lämplig Camaro på Blocket mm. Hittar inget av intresse under ett helt år.

25 mars 2011 Får syn på annonsen om denna Camaro.

28 mars 2011 Första mejlkontakten med säljaren. Därefter sker en intensiv mejlväxling med frågor och svar, efterforskningar på internet om bilen och den här modellen.

11 april 2011 Reser till England för att titta på bilen. Kommer överens om att köpa bilen och föra över pengarna till köparens konto, köpeavtal skrivs.

13 april 2011 Hämtar bilen utanför London och kör till färjan mellan Harwich – Esbjerg.

14 april 2011 Anländer till Jylland med färjan kl 13.00. Färden flyter på med bilen genom ett Jylland i vårskrud. Tullar och momsar bilen vid ankomsten till Malmö några timmar senare.

15 april 2011 Skickar in ansökan till ursprungskontroll hos Transportstyrelsen. Beställer litteratur och börjar gå igenom bilen inför registreringsbesiktningen.

18 april 2011 Börjar bygga denna webbplats.

28 april 2011 Webbplatsen börjar bli klar, så långt det är möjligt. Beställning av slitdelar (fram- bakvagnsbussningar, bromsbelägg etc) är gjord ifrån USA. Har även köpt vita blinkers/parkeringsglas och sidomarkeringslampor.

2 maj 2011 Idag kom besked ifrån Transportstyrelsen att ansökan om ursprungskontroll är beviljad. Jippi! Beställt tid för regbesikning fredag 13 maj (tur man inte är vidskeplig).

14 maj 2011 Registreringsbesiktning och efterföljande besiktning gick perfekt. Inte minsta anmärkning. Hurra! Nu hoppas vi att skyltarna snart kommer – tre dagar sägs det.

22 maj 2011 Smygpremiär på Muscle Car Meet i Emmaboda. Första körningen efter registreringsbesiktning och med svenska skyltar. Konstaterar att kylaren läcker lite. Ny kylare beställd.

30 maj 2011 Kylaren bytt. Var några mindre sprickor i den. Men fortfarande försvinner 2 dl kylarvatten per 5 mil. Ny vattenpump är beställd tillsammans med fördelare, som sitter under pumpen och bör bytas samtidigt.

1 juni 2011 Svenska sommaren från sin bästa sida. Sol, nercabbat och V8 – bättre kan det inte bli. Kortare turer under närmsta veckorna i vänta på byte av vattenpump.

10 juni 2011 Eftersom bilens el spökat (se artikel) har bilens Body Control Module bytts. Nu fungerar elen perfekt. Hur vi gjorde kan du läsa i artikeln på sajten.

18 juni 2011 Olja i växellåda är bytt (motorolja och filter byttes i april).

1 juli 2011 Fortfarande försvinner en del vatten ur motorn – cirka 1 dl per 5 mil. Kylarbytet hjälpte inte så nu är vattenpump och opti-fördelaren bytt. Vattenpumpen var rätt risig och när ändå vattenpumpen var bort är det lika bra att montera en ny fördelare. Läs artiklarna om hur vi gjorde här: Vattenpump och fördelare.

15 juli 2011 Verkar som kylarvattnet försvinner via toppen. Ny kylare och vattenpump har inte hjälpt. Visade inget utslag på mätning av avgaser i vattnet men det bubblar en hel del från kylaren utan lock vid gaspådrag. Blir till att köra kortare sträckor i väntan på vinter då motorn ska rivas.

25 juli 2011 I samband med byte till ny vattenpump och fördelare har ett gnisslande ljud börjat låta. Trodde först det var ett lager till AC- eller servopumpen, då byte till ny remspännare inte hjälpte. Visade sig att remmen slirade på det nylackade balanshjulet… Rentvättning med Rödsprit i remspåren, tog bort missljudet.

11 augusti 2011 Ett annat irriterande problem är stötdämparna bak. Trots nya gummibussningar mellan kaross och dämpare gnisslar och skramlar det vid ojämnheter i vägen. Får på det igen.

12 augusti 2011 Trots minst sagt omväxlande sommarväder har bilen sedan hemkomsten i april redan rullat 260 mil. Mestadels hemomkring och till ett antal bilträffar i Blekinge. På grund av vattenläckaget känns det onödigt att fresta på motorn med för mycket långkörning. Vem kunde tro att manuell sexväxlad låda i en jänkare kunde vara så här kul? Ska skriva ihop en liten körtest närmsta veckorna och publicera på sajten.

September 2011 Körtest publicerat under augusti och en del körning. Några kortare turer i september med vädret uppmanar inte till längre resor. Istället har förberedelser för vinterns arbete börjat. Ny originalinredning är beställ till framstolar och baksäte. Hade tur och hittade ett nytt set på Ebay.

Oktober 2011 Inredningen till stolarna har kommit. Ser riktigt bra ut  men så kostade det en rejäl slant också, cirka 7 000 kr. Precis som originalen har den nya inredningen vitt skinn på sittytorna och vit vinyl på sidorna och bakstyckena. Tid bokad hos Top ‘n’ Trim i Helsingborg för byte till ny cab och montering av inredningen i början av november. Därefter blir tas framvagn och motor ur (tas ut underifrån).

7 november 2011 Kört bilen till Top n Trim i Helsingborg. Räknar med att det tar ett par dagar att byta cab och inredning. Ny cab, innertak och bakruta är behövlig eftersom taket är så slitet att det har en del hål och lagats provisoriskt av tidigare ägare.

12 november 2011 Hämtat bilen hos Top n Trim. Cabben byttes smidigt men inredningen till stolarna fram och bak som köpts ifrån USA visade sig inte ha så bra passform utan tog längre tid att få på plats. Nu är bilen tillbaka i Blekinge och nästa steg blir att lyfta fram och bakvagn samt renovering av motorn.

December 2011 – april 2012 Camaron har fått lite oväntad vintervila på grund av inköp och topplocksrenovering av en Cadillac STS 1998 som behövt en del uppmärksamhet. Bränslefiltret på Camaron behöver bytas eftersom den ibland rycker vid uppförsbackar. Planerna att hinna med en motorrenovering på Camaron under vintern har inte hunnits med. Kanske blir det tid att göra det i maj, annars får det avvakta till hösten. Eftersom det inte finns något akut att göra på fram- och bakvagn, mer än estetiska förbättringar blir det ett vinterjobb. Man vill ju inte missa sommarsäsongen som snart börjar 🙂

17 maj 2012 Värme och sol har lockat till en del småturer. Vi har tidigare noterat att bilen rycker en del vid belastning. Nytt bränslefilter monterade förra helgen och gör att bilen nu nästan slutat rycka helt men det behövs nog en ny bränslepump för att det ska bli riktigt bra.

3 juni 2012 Dags för säsongens första bilträff med Camaron – bilutställning på Gnistan mellan Ronneby och Karlskrona mot Hasslö. Startade med cabben nere – härligt! Efter någon mil regn och uppcabbat, sedan sol och nercabbat igen. Det var roligt att efter vintern träffa bekanta och prata bil.

juli 2012 På väg till Karlshamn för att fira bilhistoriska dagen  tändes varningslampan för kylarvattnet. Tempmätaren gick upp och det blev till att åka bärgare hem. Detta vad vi väntat på. Läckage från kylarkanalerna i topparna läckte vatten in i cylindern. Efter att förra vintern renoverat topparna på en Cadillac med liknande problem var det bara att ställa Camaron och vänta på vintern för att lyfta ur motorn och renovera den i allmänhet och topparna i synnerhet. På 4-generationens Camaro är motorerna monterade underifrån monterade på framvagnen. Det blir alltså att lyfta ur allt nedåt.

December 2012 Idag rullade Camaron in i verkstan för motorrenoveringen. Många slangar och kablar att lossa för att över huvud taget komma åt att sänka ner motorn tillsammans med framvagnen.

Januari 2013 Motorn nedmonterad och isär hos Kristianstad Motorslip. Äntligen kan vi få bekräftat vad vi trodde – ena topplockspackningen är helt kass vid bakre cylindern. Packningen har helt gått sönder mellan två vattenkanaler och cylindern. Till och med så att ena topplocksbulten gick av på grund av rostangrepp. Så kan det gå om man inte har rätt glykol för aluminium och byter vartannat år. Vattnet som kommit in i oljan har slitit hårt på vevaxel och cylindrar mm. Blir till att slipa veven och borra cylindrarna. Lika bra att göra allt ordentligt när allting ändå är nere. Motorn har ju gått 25 000 mil.

Juli 2013 Motorn har tagit längre tid än väntat att få ihop, så det har inte blivit något köra av i sommar. Förutom att maskinarbetet drog ut på tiden kommer man ju alltid på mer att fixa. Lika bra att blästra och lacka framvagn etc. Varför inte också se över växellådan när den är bortmonterad. Säkert många som känner igen sig.

December 2013 Nästa ett år efter att motorn monterades ur är nu motorn bättre än ny. Alla slitdelar, kolvar, kam, spridare och mycket, mycket mer som beställts ifrån USA tidigare sitter nu på plats i motorn. Toppar och block är planat, cylindrarna borrade .020 och så vidare. Vi har valt att så långt som möjligt hålla oss till motsvarande originaldelar eftersom vi inte bygger något racer.

Maj 2014 Sommaren är på väg och det lockar med att ha bilen klar. Mycket arbete på annat håll har gjort att allt går långsammare än önskat. Målet är att ha bilen klar till Nostalgia i slutet av juni, men klok av tidigare renoveringar brukar det ta längre tid än beräknat, å andra sidan är bilen tänkt att behållas i många år så bättre att göra allting ordentligt och noggrant än bara slänga ihop sakerna.

Mars 2015 Eftersom bilen inte blev klar till sommaren 2014 har den under vintern fått stå alldeles för länge och samlat damm. Fågelkvitter och vårsol gör att det är dags att dra på mekaroverallen.

Juni 2015 Blir bilen klar till Nostalgiafestivalen i Ronneby. En vecka semester innan träffen ökar förhoppningarna att hinna bli klar.

Hösten/vintern 2015 Då bilen inte blev klar till sommaren på grund av andra projekt har det nu tagit extra tid innan det blivit meka av.

Januari 2016 Motorn är på plats tillsammans med framvagnen igen. Arbetet med all el tar en hel del tid. Efter tre år med allt nerplockat är det bra att ha tidigare foton att gå tillbaka till för att få en överblick hur allt var monterat. Eftersom bilen inte står hemmavid blir det mest några timmar på helgerna som det ges tillfälle till att skruva på bilen.

Februari 2016 Framvagnsdetaljerna är monterade så i slutet av februari ska det gå att transportera hem bilen för att på närmre håll kunna koppla ihop den elektronik som ännu inte är på plats, samt montera ihop allting annat i fronten (kylare etc) som också ska på plats.

Mars 2016 Camaron är äntligen hemtransportad på släp. Rejält skitig både inuti och utanpå. Avfettning och tvätt i kylan utanför garaget för att få bort värsta smutsen på utsidan. Därefter många timmar i garaget för att få tillbaka lystern och den vita färgen på både lack, cab och inredning.

Mars-oktober 2016 Förhoppning att ha klar bilen till sommaren, men ett annat litet projekt en Mercedes SLK32 AMG gör att det inte blir så mycket mekande med Camaron som först tänkt. Dock blir det lite skruvat då och då men inte tillräckligt.

Oktober-november 2016 Dags att bygga om webbplatsen helt och hållet. Nu i senaste version av WordPress men med samma upplägg som tidigare.

6 januari 2016 Jubelklang och lycka! Idag startades Camaron upp för första gången sedan det olyckliga kylarkoket i juli 2012. Tack vare sonen som fått i projekt på sin gymnasielinje att få bilen körklar har också jag tagit mig i kragen och satt fart på slutarbetet med installationen av motor mm. Det är en smått overklig känsla när man står där efter all tid och plötsligt finns det inte mer att göra, utan bara teststarta. Bilen startade nästan direkt. Men fortfarande pendlar temperaturmätaren en hel del – från första strecket till normal (180 F – 210 F). Tack och lov går mätaren nu inte över mittstrecket längre. Dessutom slirar fläktremmen fortfarande, precis som tidigare. Kommande dagarna får ägnas åt att undersöka vidare.

8 januari 2017 Lyftning av kylarsystemet i flera omgångar och byte av termostat och tempsensor har inte resulterat i att temperaturmätaren slutat pendla mellan låg-normal temperatur. DÅ plötsligt med bilen upplyft och motorn igång, hittar jag problemet. De två elektriska kylfläktarna (original) startar för tidigt och kyler ner motorn innan den nått normal arbetstemperatur, för att sedan stängas av när tempen gått ner till 180 F och sedan låta motorn komma upp i 210 F igen, för att starta på nytt. Blir till att undersöka om det går att programera om Power Control Modulen (PMC) och ställa upp starttiden för fläktarna. Även problemet med den slirande remmen är nog på väg att få sin lösning trots att ny rem inte hjälpte. Ett hett tips är att svänghjulet, som är pressat på från fabriken kan ha ändrat läge något och orsakar flex på remmen som leder till gnisslet. Nytt balanshjul är beställt från USA.

10 januari 2017 Första korta provturen med bilen idag. En märklig känsla efter så här lång tid. Växlar och motor fungerar bra, med undantag för remgnisslet och temperaturpendlingen. Inga överraskningar så här långt. Nu är det snart dags att boka till för besiktning och betala in skatten, så bilen är redo för våren.

Fortsättning följer…